Dit blijkt uit het onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ dat onderzoeksbureau GfK jaarlijks uitvoert onder Nederlandse internetgebruikers.
Nieuws en actualiteiten favoriet
De groep podcastluisteraars groeide in 2021 naar 36 procent van de dertienplussers (+12 procent). Nieuws en actualiteiten zijn het meest beluisterde genre. Ook podcasts over maatschappij, wetenschap en kunst & cultuur zijn populair.
Op deze voor nieuwsmedia relevante domeinen bieden podcasts uitgevers uitstekende kansen om in te spelen op de verdieping die een groeiende groep nieuwsvolgers zoekt.
Jonge, hoogopgeleide gebruikers
De gebruikersgroep kenmerkt zich door de jonge leeftijd (relatief veel 13-34 jarigen). Daarnaast vallen het hogere opleidingsniveau en de sociale klasse op.
Podcasts bieden nieuwsmedia de mogelijkheid om jongere doelgroepen aan zich te binden en vertrouwd te maken met kwaliteitsjournalistiek. Journalistieke podcasts blijken goed te voorzien in de behoefte van deze doelgroep. Dit resulteert steeds vaker in het afsluiten van een abonnement.
Smartphone meest gebruikte device
De meeste podcasts worden beluisterd op een smartphone. 19 procent van de smartphonebezitters gebruikt dit device voor deze toepassing. In mindere mate worden ook laptop/pc’s (6 procent) en draadloze smartspeakers (6 procent) gebruikt.
Luistermoment
Podcasts worden het meest in de namiddag en de vroege avond (avondspits) beluisterd. Vanaf dat moment luisteren minder mensen live radio.
Over Trends in Digitale Media
Het onderzoek ‘GfK Trends in Digitale Media’ is in december 2021 uitgevoerd door GfK in samenwerking met onder meer NDP Nieuwsmedia. De steekproef bestaat uit 1.293 Nederlanders van 13 jaar of ouder die gebruik maken van internet. De populatie is representatief voor 14.189.882 internetters.
Dit onderzoek wordt sinds 2011 één keer per jaar uitgevoerd en gaat in op het gebruik van mobiele apparaten in het algemeen en specifiek voor het gebruik van media.