In de bruto Nielsen-registratie bleef televisie veruit het grootst. De groei van 9,8 procent bij tv-reclame lag rond het gemiddelde. Buitenreclame en bioscoop, mediumtypen die in 2020 hard werden geraakt, realiseerden na herstel in 2021 de sterkste groei.
Meten mediabestedingen
De mediabestedingen worden door Nielsen in bruto cijfers geregistreerd.
De bruto meting is gebaseerd op de tariefkaarten van de uitgevers. Kortingen en individuele prijsafspraken zijn buiten beschouwing gelaten.
In veel branches herstel dagbladreclame zichtbaar
In de bruto bestedingen in dagbladen in 2021 is in veel branches herstel zichtbaar. De filiaalbedrijven adverteerden volop en de touroperators zijn teruggekeerd. Webshops, die hun relevantie in de coronaperiode hebben bewezen, bleven in 2021 een vaste waarde in de mediabestedingen.
Reclamebestedingen online
Een andere bron voor reclamebestedingen, IAB Ad Spend Study, laat zien dat online reclame een sterke groei doormaakt.
In de Online Ad Spend Study schetste het Interactive Advertising Bureau (IAB) voor 2021 een gunstig perspectief. Het leven van de consument speelt zich voor een steeds groter deel af in de online omgeving. Dit biedt gunstige vooruitzichten voor online reclame, omdat adverteerders geneigd zijn om consumenten in hun mediagedrag te volgen.