Digitale kranten

Digitale kranten zijn in trek. De gebruikersgroep is relatief goed opgeleid en welgesteld.

De digitale kranten, ook wel e-papers genoemd, verschijnen in de vertrouwde opmaak van de papieren krant. De gebruiker herkent de kwaliteit van de zorgvuldig samengestelde krant. De lezer kan van dit journalistieke product genieten waar en wanneer hij/zij maar wil. Op pc, laptop, tablet of smartphone.

Digitale kranten

Digitale kranten steeds populairder

Steeds meer abonnees kiezen bewust voor de digitale editie, al dan niet gecombineerd met de papieren uitgave. Veel van hen lezen de gedrukte krant in het weekend en de digitale versie doordeweeks. Volgens het GfK-onderzoek Trends in digitale media gebruikte 47% van de dertienplussers in 2022 weleens een digitale krant.

Het aantal abonnementen op digitale kranten/e-papers is de afgelopen jaren zienderogen gestegen. 344 duizend abonnees hebben in 2021 gekozen voor de digitale editie. 2,228 miljoen combineren de digitale editie met de papieren uitgave.

Lezers digitale krant: hoge opleiding en sociale klasse

De gebruikers van de digitale uitgaven wijken af van de gemiddelde Nederlander. Ook zijn er accentverschillen met de lezers van de gedrukte editie.

De hoge opleiding en de hoge sociale klasse van de lezers vallen op. Verder zijn er onder de lezers iets meer mannen. Gemiddeld trekken de lezers wekelijks 2 uur en 16 minuten voor digitale kranten uit, omgerekend 23 minuten per editie. Tabletgebruikers besteden de meeste tijd aan de digitale edities.

De digitale krant wordt net als de papieren editie het meest in de ochtend gelezen.

Adverteren in digitale kranten is lucratief

Ook voor adverteerders verenigt de digitale krant de voordelen van online- en printreclame. De digitale krant bereikt lezers die in andere media moeilijk te bereiken zijn. Denk aan welgestelde, hoog opgeleide doelgroepen.

De digitale kranten genieten het vertrouwen van loyale lezers. Dat vertrouwen in het nieuwsmerk straalt af op de commerciële boodschappen. Daarmee kunnen adverteerders effectief aan hun reputatie bouwen. Ook is het leesgedrag van hun doelgroep minder vluchtig dan elders online.

Anders dan bij online reclame op bijvoorbeeld social media irriteren lezers zich nauwelijks aan de advertenties in de digitale edities omdat geen sprake is van ‘forced exposure’. Lezers van digitale kranten kunnen irrelevante reclame-uitingen gewoon overslaan.

Uitgevers innoveren de e-papers continu en lanceren nieuwe interactieve reclamevormen. Dat die voor adverteerders zeer effectief en lucratief kunnen zijn, bewijst dit GfK-onderzoek van NRC. De bevindingen zijn helder en tonen imagoverbetering en toegenomen aankoopprikkels, websitebezoek en conversie.

Merken bouwen en omzet stimuleren gaan bij adverteren in digitale kranten hand in hand.

Nieuw onderzoek naar digitale edities in aantocht

Beschikbaar onderzoek laat dus zien dat nieuwsvolgers de digitale kranten omarmen. Tegelijkertijd blijken deze media voor adverteerders goed te werken.

In 2023 komen er nieuwe insights beschikbaar. NMO lanceert dan cijfers die meer vertellen over het bereik en de lezers van digitale kranten. Verder laat NDP Nieuwsmedia onderzoek uitvoeren naar de drijfveren en de waardering van digitale dagbladlezers.

De individuele dagbladuitgevers zullen daarnaast cases ontwikkelen die de mediaprofessionals meer vertellen over het rendement van dit bijzondere mediakanaal.