Advertentie-inkomsten

Meer digitale advertenties

In 2018 bedroegen de advertentie-inkomsten van kranten 222 miljoen euro. Dat blijkt uit de NDP Nieuwsmedia Ledenbenchmark.

In de cijfers zijn alleen de advertentie-inkomsten van de betaalde dagbladen meegenomen. Het gaat daarbij om de opbrengsten van advertenties in print en van online advertising.

In 2018 is de advertentieomzet voor het eerst in 11 jaar licht gestegen. In 2017 daalde deze omzet nog met vijf procent.

Advertentie-omzet dagbladen 2018

Toename advertentie-inkomsten nieuwssites

Digitale advertentie-inkomsten compenseren de terugloop van printadvertenties. De omzet uit digitale advertenties nam in 2018 met 21 procent toe. De advertentie-inkomsten uit de gedrukte krant hebben echter met 76 procent nog een groot aandeel.

advertentieomzet dagbladen

Het aandeel digitale inkomsten is door de stijging toegenomen en steeg van 24 procent in 2018. Het segment merken en diensten heeft met 49 procent een dominant aandeel in de advertentie-inkomsten. Het segment digitaal/online komt inmiddels op de tweede plaats.

advertentieomzet dagbladen ontwikkeling