Door de jaren heen is er veel onderzoek gedaan naar de effectiviteit van reclame. Door bestaande learnings te benutten, kan de impact van reclame naar een hoger niveau getild worden. Er zijn diverse kenniscentra waar know how te vinden is.
Een goede advertentie maken: tips
Een analyse door kennisinstituut SWOCC van honderden printadvertenties levert bruikbare tips op voor het maken van een effectieve advertentie:
- size matters! Paginadominante advertenties scoren beter
- bij een kleiner formaat is het raadzaam kleur te gebruiken
- zorg dat minimaal de helft van de advertentie uit beeld bestaat
- het afbeelden van mensen werkt positief
- ook het opnemen van het merklogo is een aanrader
De volledige lijst met aanbevelingen vindt u in Nieuwsmedia Academy.
Advertentiebenchmark: de RReporter
De RReporter ontsluit een database van ruim 1.100 Reclame Reactie Onderzoeken (RRO’s) van printreclame.
De tool:
- vergelijkt advertenties per doelgroep en branche
- geeft inzicht in de impact van dagbladadvertenties
- helpt bij het bepalen van positie, grootte en kleurgebruik
- inspireert met voorbeelden