Effect pandemie op mediagebruik en nieuwsconsumptie houdt in 2021 aan

De digitale mediaconsumptie die door de pandemie in een stroomversnelling kwam, houdt in 2021 aan. De nieuwsconsumptie bleef in 2021 op een hoog niveau.

Maar liefst 86 procent volgde nieuws via nieuwssites of -apps en 58 procent las dit jaar de dagbladen. Het gebruik van (video)bellen, appen, social media en podcasts is sinds de pandemie toegenomen.

De toegenomen digitale mediaconsumptie lijkt een structureel onderdeel te zijn geworden van het dagelijks leven in Nederland. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ dat onderzoeksbureau GfK jaarlijks uitvoert onder Nederlandse internetgebruikers.

Informatiebehoefte blijft hoog in 2021

De coronapandemie heeft een aanzienlijke impact gehad op de informatiebehoefte van Nederlanders. De nieuwsconsumptie blijft in 2021 op een hoog niveau, maar liefst 86 procent volgt wel eens nieuws via nieuws- of nieuwsapps en 58 procent las dit jaar de dagbladen.

Gebruik podcasts neemt verder toe

Het gebruik van podcasts nam in 2021 sterk toe. Inmiddels luistert ruim één op de drie weleens een podcast. Het aandeel podcastluisteraars is het hoogst onder 13-34 jarigen. Podcasts voorzien daarmee ook in de informatie- en nieuwsbehoefte van moeilijk te bereiken doelgroepen. Veruit het grootste deel van de podcastluisteraars luistert deze via Spotify.

Pandemie blijft digitalisering stimuleren

Sinds de uitbraak van het coronavirus zijn Nederlanders in grotere mate gebruik gaan maken van digitale communicatie. Het gebruik van (video)bellen, appen, social media en podcasts is sinds de start van de pandemie toegenomen. In 2021 maakte maar liefst 75 procent gebruik van videobellen. Ten opzichte van vorig jaar zijn Nederlanders meer gaan chatten en appen. Whatsapp is veruit het meest gebruikte platform.

Over Trends in Digitale Media

Het onderzoek ‘GfK Trends in Digitale Media’ is in december 2021 uitgevoerd door GfK in samenwerking met KVB-SMB, MMA, NDP Nieuwsmedia, PMA en Screenforce. De steekproef bestaat uit 1.293 Nederlanders van 13 jaar of ouder die gebruik maken van internet. De populatie is representatief voor 14.189.882 internetters.

Dit onderzoek wordt sinds 2011 één keer per jaar uitgevoerd en gaat in op het gebruik van mobiele apparaten in het algemeen en specifiek voor het gebruik van media.