Bedrijfsresultaten

Nieuwsbedrijven realiseren meer inkomsten van lezers en adverteerders

Nieuwsbedrijven realiseren meer inkomsten, met name van adverteerders. Dat blijkt uit het brancheonderzoek van NDP Nieuwsmedia 2022.

Focus op omzet

Het brancheonderzoek van NDP Nieuwsmedia naar de financiële resultaten is versoberd. Door crossmediale activiteiten kunnen uitgevers hun kosten niet meer zuiver toerekenen aan losse dagbladtitels. De nieuwsbedrijven investeren immers in een portfolio met naast kranten ook web, app, (online) video, podcasts, magazines en radio.

De winstgevendheid van de uitgevers is wel terug te vinden in de jaarverslagen van de individuele nieuwsbedrijven. De focus ligt in het brancheonderzoek van NDP Nieuwsmedia vooral op omzet.

In 2022 steeg de omzet van dagbladen met ruim 1 procent naar € 1.174 miljoen. De positieve omzetontwikkeling was terug te zien bij kleine, middelgrote en grote titels.

Advertenties

De toename in 2022 van advertentie-inkomsten valt op. Met ruim 4 procent groei was de groei aanzienlijk hoger dan in de jaren voor de pandemie. Dit is te danken aan digitale advertentieproducten.

Abonnementen

De lezersinkomsten, bestaande uit abonnementen en losse verkoop, groeiden marginaal (+0,1 procent). Vooral de digitale versie van de krant en premium artikelen deden het goed. Deze digitale nieuwsmedia maakten een omzetgroei door van ruim 23 procent.