Focus op omzet
Het brancheonderzoek van NDP Nieuwsmedia naar de financiële resultaten is versoberd. Door crossmediale activiteiten kunnen uitgevers hun kosten niet meer zuiver toerekenen aan losse dagbladtitels. De nieuwsbedrijven investeren immers in een portfolio met naast kranten ook web, app, (online) video, podcasts, magazines en radio.
De winstgevendheid van de uitgevers is wel terug te vinden in de jaarverslagen van de individuele nieuwsbedrijven. De focus ligt in het brancheonderzoek van NDP Nieuwsmedia vooral op omzet.
In 2021 steeg de omzet van dagbladen met ruim 5 procent naar € 1.161 miljoen. De positieve omzetontwikkeling was terug te zien bij kleine, middelgrote en grote titels.
Advertenties
De toename in 2021 van advertentie-inkomsten valt op. Met bijna 15 procent groei was de omzet weer terug op het niveau van voor corona.
Abonnementen
De lezersinkomsten, bestaande uit abonnementen en losse verkoop, groeiden in 2021 met ruim 3 procent. Vooral de digitale versie van de krant en premium artikelen deden het goed. Deze digitale nieuwsmedia maakten een omzetgroei door van 33 procent.