Mediaplan

Kennis, data en tools voor een goed mediaplan

Voor een goed mediaplan zijn mediakennis, databronnen en planning-tools onmisbaar. Nieuwsmedia kunnen meestal niet ontbreken in het mediaplan.

De mediastrategie vloeit voort uit marketing- en communicatiedoelstellingen. Het mediaplan is hier een concrete uitwerking van.

Mediakennis gebruiken voor het mediaplan

Met onderzoek en inzichten draagt NDP Nieuwsmedia bij aan de professionalisering van mediaprofessionals. De organisatie participeert in collectief bereiksonderzoek en publiceert veelvuldig over nieuwe bevindingen.

Databronnen voor het mediaplan

Door expertise te leveren voor mediabereiksonderzoek helpt NDP Nieuwsmedia bij het tot stand komen van ‘media-currencies’. De organisatie is onder meer betrokken bij NOM, VINEX en crossmediale studies als Media:tijd.

Planningtools voor het mediaplan

Ook zijn er diverse tools die geschikt zijn voor mediaplanning:

  • Nationaal Media Onderzoek (NMO) levert continu nieuwe data over het bekijken, beluisteren en lezen van media.
  • Het NOM-dashboard is de bron om recente (crossmedia) bereiksgegevens over nieuwsmedia te downloaden.
  • Veel uitgevers beschikken over mediaplanningsoftware om een effectief mediaplan voor uw doelgroep samen te stellen.