Crossmediaal

Van mono- naar multimediacampagnes

Het komt nauwelijks nog voor dat adverteerders slechts één kanaal inzetten. Ook redacties benaderen de nieuwsconsument crossmediaal.

Moderne reclamecampagnes maken gebruik van een combinatie van mediumtypen. Met als doel om meer mensen te bereiken. Maar ook voor de synergie-effecten van een combinatie.

Maar hoe vind je de optimale mediamix om klanten te bedienen? Naast eigen ervaring kan wetenschappelijk en crossmediaal onderzoek hierbij helpen.

Bronnen voor crossmediaal inzicht

In Nederland heeft Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) op dit punt baanbrekend werk verricht. De publicatie multimediasynergie in reclamecampagnes is een bron van kennis op dit gebied.

Aanknopingspunten voor de juiste mediamix zijn ook te vinden in Media:Tijd. Dit onderzoek laat single source zien hoe consumenten door de dag hun media gebruiken. Met behulp van mediaplanning-software kunnen mediaprofessionals per doelgroep de juiste media selecteren.

Relevante inzichten over crossmedia-effecten zijn door NDP Nieuwsmedia verwerkt in de online cursus Nieuwsmedia Academy. Hierin is een hoofdstuk over multimediaplannen opgenomen.

Nieuwsconsumptie crossmediaal

combinatie van lezen van print en digitaal