In het eerste kwartaal van 2022 had nieuwscontent bij podcasts een aandeel van 37%, in het tweede kwartaal zelfs 42%. Dat blijkt uit de NLO Podcast Standaard 2022 H1 gepubliceerd door Audify.
Podcastgenres met meeste downloads (kwartaal 2 2022)
Nieuws meest beluisterde genre
Ruim een derde van de downloads betreft podcasts over nieuws. Nog eens een derde deel handelt over mens en maatschappij, misdaad, sport en business. Ook dat zijn thema’s waar nieuwsbedrijven ruimschoots in voorzien in hun podcastaanbod.
Nieuws in toplijst podcasts
De populariteit van nieuwscontent is terug te zien in de toplijsten met meest gedownloade podcasttitels. NRC Vandaag was in de eerste helft van 2022 met ruim 5 miljoen downloads de koploper. Ook podcasts van de nieuwsmerken Het Financieele Dagblad, BNR Nieuwsradio, NU.nl, AD en de Volkskrant zijn onder de meest beluisterde podcasts terug te vinden.
Nadruk op de ochtend- en avondspits
De NLO Podcast Standaard geeft inzicht in de piekmomenten. De ochtendspits blijkt het meest gebruikte tijdvak om podcasts te downloaden. Daarna volgt de avondspits tussen 16.00 en 19.00 uur. Ook in de tussenliggende uren wordt er ook druk gedownload.
In het eerste kwartaal waren de maandagen en dinsdagen het meest populair om te downloaden, in het tweede kwartaal zijn dat dinsdag en woensdag. In het weekend worden er kleinere aantallen podcasts gedownload. De gebruiker downloadt gemiddeld bijna 3,5 podcasts per week. De gemiddelde afspeelduur is een half uur.
De platforms Apple Podcast en Spotify worden het meest gebruikt om podcasts te downloaden. Verder vindt meer dan 90 procent van de downloads plaats op een mobiel apparaat (smartphone of tablet).
Over de NLO Podcast Standaard
NLO brengt het gebruik van podcast en audio on demand in kaart door voor alle uitgevers vergelijkbare cijfers te rapporteren. Hiertoe werkt NLO samen met Triton Digital die met Podcast Metrics de industriestandaard voor online audiodata biedt.
NLO heeft de Podcast Standaard ontwikkeld omdat adverteerders steeds meer gebruik maken van online audioreclame. Het uitgangspunt van de organisatie is dat een volwassen reclamemarkt vraagt om volledige en transparante cijfers. De rapportage is hier in te zien.