De printedities van de dagbladen bereiken samen dagelijks 4,3 miljoen dertienplussers. Ook de sites en apps van de dagbladmerken bedienen een miljoenenpubliek.
Magazine en dagbladen bereik
De vierde publicatie van de Print & Merken Monitor van Nationaal Media Onderzoek bevat de bereikscijfers van de gedrukte dagbladen en magazines over de periode kwartaal 2 2021 t/m kwartaal 1 2022. Naast de printbereikscijfers zijn in de rapportage ook de digitale bereikscijfers van mediamerken opgenomen.
Nieuwe onderzoeksmethode mediabereik
NMO Print & Merken Monitor 2022-II is de eerste publicatie is die volledig volgens de nieuwe methode en met een nieuw onderzoekbureau is uitgevoerd. De nieuwe methodiek wordt door alle stakeholders van NOM/NMO als een duidelijke verbetering gezien.
Door de keuze van zowel een nieuw onderzoeksbureau (Ipsos) als een verbeterde methode treedt een trendbreuk op in de bereikscijfers. Die trendbreuk ontstaat door onderzoekstechnische redenen en niet omdat er ineens anders of minder gelezen wordt in Nederland. Daar is geen sprake van: de werkelijkheid is niet veranderd, de meting wel. Dat is een belangrijk uitgangspunt bij het gebruik van de nieuwe data.
Downloads bereikscijfers
De resultaten van NPMM 2022-II zijn te vinden in het dashboard. De bereikscijfers van printedities zijn op deze pagina te downloaden, net als de online rapportage die gebaseerd is op het NOBO-onderzoek van de eerste helft van 2022.