Digitale editie van de krant bereikt dagelijks ruim een miljoen lezers

Het lezen van de digitale editie van de krant heeft een grote vlucht genomen. Van de 4,6 miljoen dagelijkse krantenlezers leest inmiddels ruim een kwart de digitale kopie van de krant.

Dat blijkt uit NMO Print & Merken Monitor (NPMM) 2023-IV, waarin naast de gedrukte krant nu ook het bereik van de digitale editie van de krant is opgenomen.

Bereik dagbladen nu inclusief de digitale editie

Voorheen maakten digitale replica’s geen deel uit van de printbereiksdata. De toevoeging van de digitale edities is mogelijk geworden door data uit het onderzoek NMO Online toe te voegen.

Krantenlezers print en digitaal

Bron: NMO Print & Merken Monitor (NPMM) 2023-IV

Ruim een kwart leest krant digitaal

Op een gemiddelde dag leest inmiddels 28 procent van de dagbladlezers de editie digitaal. Dat staat voor 1,3 miljoen dertienplussers. Het grootste deel van deze groep leest de krant op die dag uitsluitend digitaal. Een kleiner deel leest de digitale editie in combinatie met print.

Hoger bereik door digitale editie

Door aanvullend het bereik van de digitale edities op te nemen, is het bereik van dagbladen aanzienlijk groter dan in de voorgaande printrapportages. Voor alle dagbladen samen is het netto bereik inclusief de digitale editie nu 808 duizend (21,5 procent) hoger dan zonder deze uitgaven.

Bereik edities dagbladen print en digitaal

Bron: NPMM 2023-IV

Het bereik dat de digitale krant toevoegt, verschilt per titel. De landelijke dagbladen krijgen er met de digitale kopie ruim een kwart lezers bij (+27 procent). Bij regionale titels is het toegevoegd bereik gemiddeld 20 procent.

Dagbladen met veel digitaal bereik

Het aanvullende bereik van de digitale editie verschilt sterk per titel. De dagbladen NRC (+81 procent), Reformatorisch Dagblad (+61 procent) en de Volkskrant (+52 procent) hebben een grote digitale lezerskring en komen met de digitale uitgave erbij uit op een fors hoger editiebereik. Ook regionale titels als PZC (+39 procent), Het Parool (+42 procent), Friesch Dagblad (+36 procent) en De Gelderlander (+36 procent) tellen veel lezers van de digitale kopie.

Digitale editie altijd en overal toegankelijk

Aanvullend onderzoek van Ipsos in opdracht van NDP Nieuwsmedia laat zien dat digitale kranten voor de gebruikers unieke kwaliteiten hebben. Ze kunnen hun vertrouwde nieuws overal en altijd bekijken; de digitale editie is dus handig voor onderweg. Men waardeert verder de kwaliteit, de diepgang en de doorzoekbaarheid. De bevindingen over deze drijfveren om de krant digitaal te lezen, komen binnenkort beschikbaar.

Wat is een digitale replica?

Digitale replica’s zijn exacte kopieën van de papieren versie van een dagblad. NMO definieert de digitale replica als een online kopie van de papieren versie met minimaal dezelfde redactionele content en dezelfde advertenties. De digitale replica heeft een titel een verschijningsdatum, een lineair leestraject en in alle gevallen een papieren variant.

Onderzoeksmethode dagbladen

Het bereik van de digitale replica wordt in NMO Online volgens een door marktpartijen goedgekeurde methode gemeten: er wordt bereik gerealiseerd als dat de digitale replica wordt geopend. De uitgave moet verder volledig voor de lezer toegankelijk zijn.

De bereikscijfers van de digitale replica uit NMO Online worden samengevoegd met het gemiddeld bereik van de printeditie. Dit samengevoegde netto bereik noemt NMO gemiddeld editiebereik en wordt vanaf 6 juni 2024 naast gemiddeld bereik print in de NPMM-data gepubliceerd.