Nieuwsconsumptie stijgt door betrokkenheid Nederlanders bij Oekraïne

De oorlog in Oekraïne leeft sterk onder Nederlanders. Dat is terug te zien in hun online mediaconsumptie. Er is duidelijk behoefte aan updates, context en verdieping van vertrouwde online nieuwsmedia.

Het webverkeer op de Nederlandse nieuwssites en -apps is sinds de inval op 24 maart jl. sterk gestegen. Het nieuws leeft onder Nederlanders van alle leeftijden. Ook jongeren zijn bij traditionele nieuwsmerken op zoek naar verdieping. De informatiebehoefte van de jongvolwassenen valt op. De 20-34-jarigen brachten de meeste tijd op de nieuwsplatforms door: ruim een uur per dag. Dit blijkt uit analyses van de februaridata uit NOBO.

Langere bezoeken, meer berichten

Het aantal bezoekers, de bekeken berichten en de leesduur zijn vanaf de inval op 24 februari sterk toegenomen. Het bereik op de nieuwsplatforms steeg op de dag van de inval naar ruim 8 miljoen bezoekers, ofwel 55% van de 13-plussers. Dat is ca. een miljoen bezoekers meer dan eerder in februari. De sterke nieuwsbehoefte blijkt ook duidelijk uit de online leesduur. Die was op de dagen na de inval ruim drie kwartier, tegen een half uur eerder die maand.

Bron: NOBO

Mede onder invloed van nieuwsalerts en liveblogs is ook het aantal bekeken berichten aanzienlijk gestegen. Het aantal doorgenomen pagina’s nam met een derde toe. De smartphone speelt bij de online nieuwsupdates een belangrijke rol: 83 procent van het bereik kwam op de dag van de inval via dit device tot stand.

Profiel online nieuwsvolgers

Het online nieuws op 24 februari jl. werd in alle leeftijdsklassen intensief bekeken. Het aandeel bezoekers was onder 35-49-jarigen het grootst. Twee op drie gingen die dag voor nieuws online. Jongvolwassenen van 20-34 jaar waren het langst op de nieuwssites en -apps te vinden: ruim een 65 minuten.

Bron: NOBO

Over de analyse

De analyses zijn gebaseerd op de meting van 36 Nederlandse online nieuwsmerken in het genre Nieuws en Actualiteit uit het Nederlands Online Bereik Onderzoek (NOBO)

Het online onderzoek wordt in opdracht van de Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) uitgevoerd door KANTAR. Het onderzoek is gebaseerd op een kwalitatief hoogwaardig panel met ca. 4.000 leden. NOBO is sinds 2016 de standaard voor digitaal bereiksonderzoek. Vrijwel alle nieuwsmedia zijn in de meting opgenomen. Het onderzoek rapporteert cross-device over het internetgedrag van personen en omvat alle digitale platformen.