Corona: mediaconsumptie verlegt zich naar nieuwssites en -apps

De groei van digitale media is in coronajaar 2020 in een stroomversnelling gekomen. Het volgen van nieuws op nieuwssites en -apps is fors toegenomen.

Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ van onderzoeksbureau GfK. Ook toepassingen als videobellen, online winkelen, appen en bellen namen flink toe.

Impact op digitale communicatie

Het coronavirus en de coronamaatregelen hebben een grote impact gehad op het mediagebruik in Nederland. Sinds de virusuitbraak zijn Nederlanders met name meer gebruik gaan maken van videobellen, online winkelen, appen en het volgen van online nieuws.

9 op 10 bekijkt online nieuws

In 2020 volgden Nederlanders het coronanieuws op de voet. Bijna negen op de tien gebruikten hiervoor weleens een nieuwssite of -app. De meest gebruikte platforms zijn Nu.nl, NOS en AD.

Het gebruik van smartphones voor nieuwsconsumptie steeg in 2020 naar 66 procent van de internetpopulatie, een toename van 43 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Gebruik smart devices geïntensiveerd

In het jaar waarin Nederland was aangewezen op digitale apparaten is het gebruik van smart devices toegenomen.

Driekwart van de Nederlanders doet inmiddels aan videobellen. Het gebruik van app-diensten als Whatsapp en Messenger is met 96 procent van de internetters onverminderd hoog. Daarnaast zijn Nederlanders meer gaan bellen, thuisbankieren, nieuws lezen, thuiswinkelen, videokijken en eten bestellen. Ook is men meer naar radio, muziek en podcasts gaan luisteren.

Over Trends in Digitale Media

Het onderzoek Trends in Digitale Media bestaat tien jaar en is in december 2020 uitgevoerd door GfK in samenwerking met KVB-SMB, MMA, NDP Nieuwsmedia, PMA en Screenforce. De steekproef bestaat uit 1.311 dertienplussers die gebruik maken van internet. De populatie is representatief voor ruim 14 miljoen internetters.