Nieuwsuitgevers introduceren Newz

Twaalf toonaangevende nieuwsuitgevers ontwikkelen onder de naam Newz een gezamenlijk content-platform. Het contentplatform gaat medio 2013 van start.

Newz bevat de redactionele content van nieuwsbedrijven, waaronder de dagbladuitgevers. De content wordt gestandaardiseerd en verrijkt aangeboden. Met Newz kunnen ondernemers en uitgevers toepassingen ontwikkelen voor zowel particuliere als zakelijke gebruikers.

NDP Nieuwsmedia nam namens de uitgevers het initiatief een gezamenlijk platform te ontwikkelen. De nieuws-bedrijven hebben daartoe Newz BV opgericht. Newz BV faciliteert het platform waar bijvoorbeeld uitgevers, App-bouwers, content-integrators en media-monitoring bedrijven nieuws kunnen afnemen.

Over het gebruik van het nieuws maken ondernemers afspraken met de individuele uitgevers. Met de exploitatie via Newz krijgen uitgevers een betere financiële basis om redactionele content te produceren.

Jacques Kuyf, voorzitter van NDP Nieuwsmedia: “Het initiatief maakt het multimediale gebruik van nieuws eenvoudiger en versterkt de maatschappelijke functie van nieuwsmedia door het bereiken van nieuwe doelgroepen. Waar het nu nog gaat om nieuws van de geschreven pers en internetnieuws, zullen in de nabije toekomst ook andere media worden toegevoegd, waaronder radio.”

Harmonisatie

Newz maakt het mogelijk dat de nieuwscontent van de uitgevers centraal en gestandaardiseerd beschikbaar komt.

Volgens Jelle Buizer, voorzitter van de Stuurgroep Newz, maakt het centrale aanbod van nieuws allerlei nieuwe toepassingen mogelijk. “Partijen met goede ideeën voor nieuwe toepassingen, lopen nu vast op de veelheid aan aanleverformaten. Door deze partijen een centraal en gestandaardiseerd contentplatform te bieden, maken we het een stuk  eenvoudiger om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen. Daar profiteert de hele uitgeefmarkt van. Ook staan we sterker om de grote verscheidenheid aan titels in stand te houden.”

Verrijking

De nieuwscontent wordt geoptimaliseerd en gebruiksvriendelijk gemaakt. Newz voorziet het nieuws op uniforme wijze van trefwoorden en maakt de content onderdeel van het wereldwijde semantische ‘linked open data netwerk’.

In een semantisch netwerk worden niet alleen personen, bedrijven, plaatsen en onderwerpen in artikelen herkend (‘named entities’), er worden op basis van alle artikelen ook relaties gelegd tussen deze entiteiten. Deze relaties voegen informatie toe aan een bericht en verrijken het platform.

Het Stimuleringsfonds voor de Pers heeft een subsidie beschikbaar gesteld om het semantische netwerk mogelijk te maken.

Niches

Newz put uit alle nieuwsbronnen en stelt daarmee veel nieuws beschikbaar. Standaardisatie, verrijking en snelle levering stelt uitgevers en ondernemers in staat nieuwe producten en diensten ontplooien. Innovatieve toepassingen kunnen nieuwe doelgroepen bereiken en geven nieuwe verdienmodellen een kans.

Marktpartijen kunnen nieuws van uitgevers in hun apps, producten en diensten integreren en zo inkomstenbronnen aanboren. App-bouwers kunnen bijvoorbeeld een toepassing ontwikkelen die bij een Kamervraag snel het artikel vindt dat aanleiding was voor de vraag.

De entertainmentindustrie kan recensies koppelen aan de verkoop van tickets. Een app over de Nederlandse natuur kan worden verrijkt met actueel nieuws over bijzondere planten en dieren.

Newz biedt content-integrators de mogelijkheid al het nieuws over bijvoorbeeld damesvoetbal op één plek samen te brengen of recente berichten over Doopsgezinde gemeenten te verbinden.

Newz

Newz is een initiatief van NDP Nieuwsmedia. Newz BV is opgericht door TMG, Persgroep, Wegener, ANP, Mediagroep Limburg, SDU, NDC, Erdee Mediagroep, ND, BDU, Friesch Dagblad en FD Mediagroep.

Deelname aan Newz staat open voor alle nieuwsuitgevers, lidmaatschap van NDP Nieuwsmedia is geen voorwaarde. Ook staat Newz open voor alle marktpartijen die nieuws af willen nemen. Afnemers moeten hierover vooraf commerciële afspraken maken met de individuele uitgevers.