World Press Trend 2019: minder omzet, groeiende vraag naar nieuws

Het aantal betalende lezers en de vraag naar kwaliteitsnieuws blijven toenemen, maar de wereldwijde omzet van nieuwsbedrijven toont een daling.

Deze paradox wordt zichtbaar in het rapport World Press Trends 2019 van WAN-IFRA.

Groeiend aantal lezers

Het aantal betalende lezers groeide in 2018 met 0,5 procent tot 640 miljoen personen per dag. De strategie van uitgevers is veelal gericht op groei van het aantal lezers en de conversie naar digitale abonnees. Bijna 54% van de totale omzet van dagbladen komt momenteel uit de lezersmarkt.

Minder printadvertenties

De wereldwijde omzet uit gedrukte en digitale nieuwsuitgaven is in 2018 met drie procent gedaald. De lagere omzet uit printadvertenties (-7 procent) werkte sterk door in dit resultaat. De inkomsten uit digitale advertenties stegen daarentegen met vijf procent en zullen naar verwachting in 2019 verder toenemen.

Print nog dominant

Ondanks de focus op digitale transformatie zijn de printinkomsten nog altijd goed zijn voor ca. 86 procent van de inkomsten van nieuwsuitgevers. In 2018 daalde de printoplage wereldwijd met een procent. Dat beeld varieert van continent tot continent en van land tot land.

Nederlandse nieuwsmedia in de voorhoede

Als de wereldwijde trends vergeleken worden met de ontwikkelingen in ons land dan valt op dat Nederlandse nieuwsmedia het relatief goed doen. De omzetdaling was in Nederland in 2018 geringer (-0,4%) dan wereldwijd.

Het aandeel van inkomsten uit de lezersmarkt is in ons land inmiddels veel groter dan het wereldwijde gemiddelde (78% vs 54%). Dit maakt de resultaten van nieuwsbedrijven in Nederland minder afhankelijk van printadvertenties. Daarbij is de groei van digitale advertenties met +21% veel sterker dan de wereldwijde toename.

Democratie en samenleving

Statistieken uit World Press Trends laten een sterke relatie zien tussen een vrije, onafhankelijke pers en de kracht en gezondheid van democratieën en samenlevingen. Ook hebben de analyserende wetenschappers correlaties ontdekt tussen een gezonde pers en de welvaart van landen en hun inwoners.

Vincent Peyrègne, CEO van WAN-IFRA, over de bevindingen uit het rapport: “Steeds meer consumenten zijn op zoek naar vertrouwde nieuwsmerken en kwalitatief hoogwaardige nieuws. Zij kunnen daarvoor terecht bij uitgevers die op hun beurt streven naar betrokken lezers die bereid zijn voor de content te betalen.”

Over World Press Trends

WAN-IFRA publiceert World Press Trends sinds 1989. De gegevens worden verzameld in een interactieve database. De analyses voor het rapport zijn uitgevoerd door wetenschappers uit Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

Het rapport is gratis beschikbaar voor WAN-IFRA-leden. Volledige details zijn te vinden op http://www.wan-ifra.org/wpt .