Zakelijke beslissers grootverbruikers van nieuwsmedia

De zakelijke beslissers in Nederland zijn intensieve gebruikers van nieuwsmedia. Ten opzichte van 2016 is er een lichte verschuiving van het bereik naar digitale nieuwsplatforms. Dat blijkt uit nieuwe cijfers uit DMS 2019.

Zakelijke beslissers consumeren veel verschillende media. Printmedia spelen nog altijd een belangrijke rol in hun mediaconsumptie. Ruim de helft van de groep consumeert een mix van gedrukte en digitale media. Ook RTL Z en BNR Nieuwsradio zijn populair. Slechts een kleine minderheid (6%) informeert zich uitsluitend via digitale kanalen.

Bron: DMS 2019

Populaire mediamerken onder zakelijke beslissers

De meest toonaangevende merken binnen de doelgroep zijn NU.nl, De Telegraaf, RTL Z, AD, de Volkskrant en NRC. Deze mediamerken bereiken wekelijks minimaal 20 procent van de zakelijke beslissers. Ook Financieele Dagblad en BNR zijn sterk in deze doelgroep vertegenwoordigd.

Bron: DMS 2019

Bij het gebruik van social platforms valt op dat Facebook en Twitter in populariteit zijn teruggelopen. Instagram en LinkedIn zijn ten opzichte van 2016 in bereik gestegen.

Profiel zakelijke beslissers

Nederland telt ruim 600.000 zakelijke beslissers. Het merendeel is tussen de 35 en 65 jaar oud. Mannen zijn met 72% veruit in de meerderheid.

DMS laat zien dat er binnen de doelgroep grote verschillen waarneembaar zijn. Algemeen directeuren, veelal de eindbeslissers voor producten, zijn het minst digitaal ingesteld. Ook de financiële directie leest veel gedrukte uitgaven. Marketing- en verkoopdirecteuren zijn relatief het meest digitaal georiënteerd, maar laten gedrukte uitgaven niet links liggen.

De onderstaande grafiek laat zien dat er ook aanzienlijke verschillen in bereik zijn tussen beslissers in het MKB en de grotere bedrijven.

Bereik onder zakelijke doelgroepen

Bron: DMS 2019

Over DMS 2019

Stichting DMS heeft eind juni 2019 nieuwe mediabereikscijfers gepubliceerd over de zakelijke beslissers in Nederland. In de onderzoeksopzet van DMS 2019 zijn veranderingen doorgevoerd. Het onderzoek is deels geïntegreerd in NOM. De bereiksmeting van print en digitale replica verloopt nu via de nummerbereikmethode.

Het onderzoek is representatief voor zakelijke beslissers in bedrijven met twee of meer medewerkers in Nederland. Het gaat om 607.600 algemene directeuren, financiële directeuren en eindverantwoordelijken voor inkoop, verkoop, marketing, personeelszaken en automatisering. Het betreft functionarissen uit het bedrijfsleven en de semi-overheid. Voor de publicatie DMS 2019 zijn 2.768 decision makers ondervraagd.

Een infographic en presentatie van DMS 2019 kunt u hier downloaden.