Bereiksmeting online nieuwsplatforms in 2019 gecontinueerd

Het Nederlands Online BereiksOnderzoek (NOBO), waarin tientallen nieuwssites en -apps worden gemeten, blijft ook in 2019 beschikbaar. De in VINEX verenigde online exploitanten hebben daarover met onderzoeksbureau KANTAR overeenstemming bereikt.

Met deze verlenging overbrugt VINEX de periode tot de start van het toekomstige crossmediale bereiksonderzoek. Gedurende het hele jaar zullen er wekelijks updates plaatsvinden. Ook wordt het onderzoek geschikt gemaakt voor campagnemetingen en -evaluaties.

NOBO geeft inzicht in het bereik en de bezoekersprofielen van websites en apps. Voor de meting wordt gebruik gemaakt van een speciaal voor bereiksonderzoek opgezet online panel. NOBO-data worden tevens door NOM gebruikt voor geïntegreerde bereikscijfers van print en online media.

Prominente rol nieuwsmedia

Nieuwsmedia spelen in het online medialandschap een prominente rol. In de top-50 van online mediamerken zijn veel nieuwsplatforms te vinden. De merken NU.nl, NOS, AD, De Telegraaf, NRC, de Volkskrant, RTL Nieuws en Metro behoren tot de grootste online media. Met web en app bereiken zij ieder maandelijks minstens 10 procent van de Nederlanders.


Bron: NOBO maandbereik januari-december 2018

Het miljoenenpubliek is niet voorbehouden aan landelijke nieuwsmerken. Ook diverse regiomerken bereiken meer dan een miljoen lezers. In NOBO worden in totaal 30 online nieuwsmerken gemeten. De groep bereikt maandelijks bijna 11 miljoen (75 procent) dertienplussers.

Transparante digitale markt

VINEX-voorzitter Joris Van Lierop over de verlenging: “VINEX bestaat uit een brede groep publishers die groot belang hechten aan betrouwbare en onafhankelijke online bereiks-data. Het is een belangrijke bouwsteen voor een sterke en transparante digitale markt”.

Over VINEX en NOBO

De Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) en Stichting KijkOnderzoek (SKO) zijn in 2015 het Nederlands Online Bereik Onderzoek (NOBO) gestart. NOBO, uitgevoerd door KANTAR, is sindsdien de planning-standaard voor online advertising. Meer dan twintig grote mediabedrijven participeren in het onderzoek.

NOBO meet en rapporteert het internetgedrag van personen op alle platformen, cross-device en op detailniveau. Het initiatief steunt op een kwalitatief hoogwaardig panel van 5.500 panelleden van wie het online gedrag op 13.000 devices wordt vastgelegd.