Regionale dagbladen slaan digitaal hun vleugels uit

Dankzij de digitale platforms zijn regionale dagbladen in staat een veel ruimer publiek te bedienen dan met de krant alleen. Dat blijkt uit het rapport NOM Mediamerken NRM 2018 dat op 4 oktober 2018 is gepubliceerd.

Web en app zorgen voor een bereik van de regiomerken dat maandelijks gemiddeld ruim 60% hoger is.

Miljoenen

Onder de 17 gerapporteerde merken zijn maar liefst tien merken die maandelijks ruim een miljoen lezers weten te bedienen. De regiotitels profiteren duidelijk van een lezerskring die veel ruimer is dan het verspreidingsgebied van de gedrukte krant.

Het Parool blijkt crossmediaal het grootste bereik te realiseren. Maandelijks telt deze titel met print, web en app ruim 2 miljoen lezers. De Gelderlander die in printvorm het grootst is, behaalt maandelijks ook bijna 2 miljoen bereik.

Profiel

De regiomerken bedienen crossmediaal lezers van alle leeftijden. Bijna de helft van de bereikte personen is vijftig jaar of ouder. Opmerkelijk is het aantal jonge Nederlanders binnen de lezerskring; Meer dan een kwart is tussen de 13 en 34 jaar oud.

Over NOM Mediamerken NRM 2018

Dit is de eerste rapportage van de fusie tussen de NOM Regio Monitor (print bereik) en NOBO (digitaal bereik). NOM Mediamerken NRM 2018 bevat printbereiksdata van de NOM Regio Monitor 2018 (NRM) en online data van de regionale merken van printuitgevers uit NOBO Q1 2018.

Merkbereik wordt door NOM als volgt gedefinieerd: merkbereik geeft het aantal mensen weer dat een merk binnen één maand minimaal één keer heeft gelezen, op papier of via de digitale kanalen. Het gaat om netto (ontdubbeld) bereik. De resultaten uit NOM Mediamerken NRM 2018 worden beschikbaar gesteld via mediaplanning-software en via het NOM Dashboard.