De consument wil betrouwbaar nieuws en is bereid daarvoor te betalen.
4 december 2025
NDP Nieuwsmedia lanceert podcast in aanloop naar mediadebat
Met een nieuwe kabinetsploeg in aantocht zet NDP Nieuwsmedia in podcast aflevering 1 de hete hangijzers rondom mediabeleid op een rij. [...]
15 oktober 2025
Reclame op sites met nepnieuws schaadt merken en versterkt misinformatie
Reclame op nepnieuwswebsites zorgt voor negatieve merkervaringen bij consumenten. Ook versterken bekende merkadverteerders met dergelijke campagnes [...]
25 september 2025
Veel scepsis rond booming AI, vertrouwen in traditionele nieuwsmedia blijft groot
In 2025 is inmiddels bijna de helft van de Nederlanders (13+) actief op AI-platforms. Toch houdt het grote publiek zorgen, vooral over nepnieuws, [...]
29 juli 2025
Gebruik podcasts groeit, vertrouwen in nieuws traditionele media groot
De groeiende groep podcastluisteraars beluistert niet alleen veel nieuwscontent, zij gebruiken ook veel andere mediakanalen voor nieuws. Dat blijkt uit de [...]
17 juli 2025
Omvangrijke dataset nieuwsbedrijven voor Nederlands AI-taalmodel GPT-NL
De Nederlandse nieuwsuitgevers leveren een omvangrijke verzameling nieuwsartikelen voor de training van het AI-taalmodel GPT-NL. [...]