Reclame op sites met nepnieuws schaadt merken en versterkt misinformatie
Reclame op nepnieuwswebsites zorgt voor negatieve merkervaringen bij consumenten. Ook versterken bekende merkadverteerders met dergelijke campagnes [...]
Veel scepsis rond booming AI, vertrouwen in traditionele nieuwsmedia blijft groot
In 2025 is inmiddels bijna de helft van de Nederlanders (13+) actief op AI-platforms. Toch houdt het grote publiek zorgen, vooral over nepnieuws, [...]
Gebruik podcasts groeit, vertrouwen in nieuws traditionele media groot
De groeiende groep podcastluisteraars beluistert niet alleen veel nieuwscontent, zij gebruiken ook veel andere mediakanalen voor nieuws. Dat blijkt uit de [...]
Omvangrijke dataset nieuwsbedrijven voor Nederlands AI-taalmodel GPT-NL
De Nederlandse nieuwsuitgevers leveren een omvangrijke verzameling nieuwsartikelen voor de training van het AI-taalmodel GPT-NL. [...]
Veel Nederlanders bezorgd over toename nepnieuws door AI
Ruim twee derde van de bevolking is bezorgd over de opkomst en het gebruik van AI. Men vreest onder meer de toename van nepnieuws en desinformatie. Dit [...]