Met het oog op het behoud van een pluriform nieuwsaanbod is NDP Nieuwsmedia van mening dat de maatregel daarom óf van tafel moet óf sterk moet worden aangepast.
Gevolgen voor de journalistiek
Gisteravond werd bekend dat Ster jaarlijks 50 miljoen euro extra reclameruimte mag gaan verkopen, waarbij Ster veel ruimere mogelijkheden krijgt voor online advertising. Dat pakt zeer nadelig uit voor private nieuwsmedia.
Reden daarvoor is dat de publieke omroepen veel overlap hebben met private nieuwsmedia in het publiek dat zij bereiken. Ook biedt de NPO net als private nieuwsmedia voor adverteerders een kwaliteitsomgeving, anders dan de grote techplatforms.
Halvering van de private online advertentie-inkomsten
Met een doelgroepoverlap van bijna 50 procent kan de vercommercialisering van de publieke omroepen zelfs leiden tot een halvering van de online advertentie-inkomsten voor private nieuwsorganisaties. Dat brengt risico’s met zich mee voor de financiële stabiliteit van private nieuwstitels, in het bijzonder voor nieuwstitels die volledig afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten.
Naast big tech nu ook Ster als grote concurrent
Herman Wolswinkel, directeur NDP Nieuwsmedia: ‘Natuurlijk begrijpen we en delen we de wens om onderwijsbezuinigingen te verzachten. Maar het is opnieuw een slecht signaal dat partijen op de koop toenemen dat de onafhankelijke journalistiek geraakt wordt in de zoektocht naar geld. Advertentie-inkomsten zijn voor nieuwsuitgevers cruciaal om hun redacties te financieren. We boksen online al jaren op tegen de grote, dominante techpartijen. Met deze forse verruiming van Ster krijgen nieuwsuitgevers er een machtige concurrent bij op de Nederlandse markt. Er is online veel overlap, dus de extra inkomsten van Ster gaan ten koste van andere Nederlandse spelers. Dat is schadelijk voor de Nederlandse journalistiek. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.’
‘Er is online veel overlap, dus de extra inkomsten van Ster gaan ten koste van andere Nederlandse spelers. Dat is schadelijk voor de Nederlandse journalistiek.’
Inconsequente opstelling Tweede Kamer
De voorgestelde maatregel voor forse verruiming is hoogst opmerkelijk. Nog vorige week sprak de Tweede Kamer haar zorgen uit over verruiming van de mogelijkheden voor Ster, aangevoerd door coalitiepartijen VVD, NSC en BBB. De vorige week aangenomen motie Martens-America/Van Zanten riep op om niét toe te staan dat de NPO bezuinigingen opvangt met inkomsten uit Ster. De nu overeengekomen deal is daarmee volledig in tegenspraak.
Coalitiepartij NSC diende vorige week, onder verwijzing naar de nadelige gevolgen voor private nieuwsmedia, een motie in met het verzoek aan het kabinet zorg te dragen voor een reclameluw bestel en online advertentieruimte niét open te stellen voor commerciële adverteerders. Precies het omgekeerde dreigt nu te gebeuren.
Minister Bruins had juist impactonderzoek toegezegd
Bovendien zegde minister Bruins vorige week toe eerst een impactonderzoek te doen op het bredere medialandschap, voordat besluiten zouden worden genomen over de mogelijkheden voor Ster.
Herman Wolswinkel: ‘Dit is onnavolgbaar. De ene week spreekt de Kamer zich uit tégen verruiming van de Ster-mogelijkheden om andere spelers in het medialandschap te beschermen, de daaropvolgende week wordt exact het tegenovergestelde besloten. We begrijpen dat in onderhandelingen zaken kunnen sneuvelen, maar dit is ondoordacht en ongewenst. Wij willen op korte termijn in overleg met minister Bruins. De online verruiming kan en mag op deze manier echt niet doorgaan.’