Minister Gouke Moes (OCW) heeft daarbij laten weten de Tweede Kamer pas na het verkiezingsreces te zullen informeren over verdere stappen in de besluitvorming over de financiering van de publieke omroep en de rol van reclame daarbij.
SEO-onderzoek: forse negatieve gevolgen voor private media
Onderzoeksbureau SEO voerde in opdracht van het ministerie van OCW een impactanalyse uit naar de gevolgen van een reclameverruiming bij de NPO. Het rapport laat zien dat extra advertentiemogelijkheden, zowel lineair als online, voor het grootste deel ten koste gaan van de inkomsten van Nederlandse private media. Voor de inkomsten van de grote internationale techpartijen zou het daarentegen nauwelijks gevolgen hebben.
De onderzoekers concluderen: ‘’Binnen het lineaire domein concurreert de Ster met andere Nederlandse aanbieders van advertentieruimte. Dit geldt overwegend ook binnen het onlinedomein. [..] Daardoor zal naar verwachting een flink deel van de omzetgroei van de Ster in de beleidsscenario’s ten koste gaan van andere Nederlandse aanbieders van advertentieruimte. Dit geldt zowel binnen het off- als onlinesegment.’’
SEO-onderzoek bevestigt eerdere analyse van negatieve impact
De onderzoekers tonen daarmee aan dat een algemene reclameverruiming bij de NPO de financiering van onafhankelijke journalistiek van private titels verder onder druk zet.
De conclusies van SEO sluiten aan bij een eerder rapport van Decisio, waaruit bleek dat een verruiming van de online advertentieruimte bij de NPO met € 50 miljoen kan leiden tot een fors verlies van wel 110 banen in het private deel van de journalistiek.
Zorgvuldig besluit noodzakelijk
Herman Wolswinkel, directeur van NDP Nieuwsmedia: “Het onderzoek toont aan dat extra reclame-inkomsten bij de publieke omroep vooral afkomstig zullen zijn van private partijen. Een bezuiniging bij de publieke omroep compenseren met de advertentie-inkomsten van private nieuwsmedia is niet acceptabel. Dat gaat direct ten koste van journalistieke banen bij private nieuwsmedia. Het is goed dat er meer tijd wordt genomen om een zorgvuldige afweging te maken die het pluriforme journalistieke landschap overeind houdt.’’
Reclameverruiming kan geen dekking zijn om bezuinigingen op te vangen
NDP Nieuwsmedia vindt dat de politiek duurzame financieringsvormen moeten vinden voor de compensatie van de bezuiniging op de publieke omroep, in plaats van te kijken naar de advertentie-inkomsten die nu nog toekomen aan private partijen. Een daling van de advertentie-inkomsten bij private nieuwsmedia die er het gevolg van zou zijn, heeft directe impact op redacties en daarmee op de pluriformiteit.
Bovendien blijkt uit het SEO-onderzoek dat de Ster bij maximale verruiming slechts 14 tot 24 miljoen extra kan ophalen. Deze opbrengst staat in geen verhouding tot de grote schade voor de private journalistiek en is daarmee volstrekt ongeschikt als dekking voor de bezuinigingen.
Oproep aan kabinet en Tweede Kamer
NDP Nieuwsmedia roept het kabinet en de Tweede Kamer daarom op om samen met de sector te werken aan oplossingen die het gehele journalistieke landschap versterken, in plaats van verzwakken.
Begin december debatteert de Tweede Kamer in nieuwe samenstelling over de mediabegroting.