Veel scepsis rond booming AI, vertrouwen in traditionele nieuwsmedia blijft groot

In 2025 is inmiddels bijna de helft van de Nederlanders (13+) actief op AI-platforms. Toch houdt het grote publiek zorgen, vooral over nepnieuws, desinformatie en intransparantie. Dat blijkt uit de onderzoeksrapportage GfK Trends in digitale media 2025.

Het vertrouwen van media staat onder druk, maar de traditionele nieuwsmedia zoals radio, televisie, kranten en nieuwssites kunnen op breed vertrouwen rekenen.

On-demand media steeds populairder

De behoefte om zelf te bepalen wat men, wanneer en via welk platform consumeert, is verder toegenomen. Deze trend wordt aangevoerd door jongere Nederlanders.

Nieuwsconsumptie verschuift

De consumptie van papieren kranten loopt geleidelijk terug ten gunste van de online nieuws-consumptie. NU.nl, NOS, AD, RTL Nieuws en De Telegraaf zijn de meest gebruikte nieuwssites en -apps.

De meeste tijd per week (2,5 uur) wordt nog altijd besteed aan het bekijken van nieuws en actualiteiten op televisie, gevolgd door het lezen van papieren dagbladen en het volgen van online nieuws.

Het beluisteren van podcasts is in 2025 opnieuw toegenomen, waarbij thema’s als nieuws en actualiteiten, sport en misdaad het meest worden beluisterd. De stijgende populariteit van podcasts legt de basis voor een verdienmodel. Een op de zes luisteraars blijkt bereid om voor het podcastaanbod te betalen. Een kwart van de podcastgebruikers overweegt dit.

GfK Trends in digitale media 2025

Vertrouwen in media onder druk

Het vertrouwen in media stond het afgelopen jaar onder druk. Social media platforms worden al jarenlang als onveilig beschouwd en het wantrouwen is verder toegenomen. Het rapportcijfer voor vertrouwen in deze platforms daalde in een jaar tijd van een 4,7 naar een 4,0. TikTok (3,5) en X (3,5) worden als meest onbetrouwbaar en onveilig ervaren. Slechts 15 procent vertrouwt de berichten op deze platforms.

Traditionele media zoals TV, radio en dagbladen genieten het meeste vertrouwen. Het rapportcijfers voor het vertrouwen in het nieuws uit deze media ligt rond de 7.

AI-gebruik massaal omarmd; maar zorgen blijven groot

In 2025 maken veel Nederlanders op platforms gebruik van kunstmatige intelligentie.  90 procent van de dertienplussers is bekend met AI en de helft gebruikt de technologie actief. ChatGPT is het meest gebruikte platform. Er is bij AI een verschuiving van het opzoeken van informatie naar het genereren van ideeën. Vooral 13–34 jarigen gebruiken AI intensief, vaak voor educatieve taken.

Nederlanders zijn in 2025 meer gaan wennen aan de technologie en toepassingen. Toch blijven er grote zorgen bestaan, vooral over verspreiding van nepnieuws en desinformatie. Ook ervaart een groot deel van het publiek een gebrek aan transparantie. Zij vragen zich af of de content echt is, of door AI is gegenereerd.

Over GfK Trends in digitale media 2025

Het onderzoek Trends in Digitale Media is in week 25 en 26 van 2025 uitgevoerd door GfK in samenwerking met onder meer NDP Nieuwsmedia. Er zijn in totaal 1.247 dertienplussers ondervraagd. Het onderzoek wordt sinds 2011 jaarlijks uitgevoerd en gaat in op het gebruik van mobiele apparaten en de bijbehorende mediaconsumptie.