Oproep tot overgangsregeling voor verordening Transparantie Politieke Reclame

NDP Nieuwsmedia en Screenforce roepen het kabinet op een overgangsregeling te treffen vanwege de eerder dan geplande Tweede Kamerverkiezingen.

Op 10 oktober 2025 treden de verplichtingen uit de Europese verordening Transparantie Politieke Reclame in werking. De verordening heeft tot doel om meer transparantie van politieke uitingen in reclames te bewerkstelligen en het toezicht daarop vorm te geven. Hoewel de verordening leidt tot nieuwe verplichtingen die aanpassingen vergen in de bedrijfsvoering van nieuwsmedia, steunt NDP Nieuwsmedia de doelen van de verordening.

Implementatie onduidelijk, maar wel verkiezingen in oktober

Het snelle en onvoorziene moment van de landelijke verkiezingen op 29 oktober a.s. in combinatie met het spoedige moment van implementatie leidt echter tot een problematische situatie. Er bestaan op dit moment nog veel onduidelijkheden over de uitvoering en handhaving van de verordening. De Europese Commissie moet nog met richtlijnen komen waarin het de complexe transparantieverplichtingen nader uitwerkt en uitlegt. Daarnaast is nog niet vastgesteld welke instantie in Nederland verantwoordelijk is voor de handhaving. Dat belemmert Nederlandse mediaorganisaties om de verplichtingen uit de verordening goed op te kunnen volgen.

Denemarken en Estland troffen al overgangsregeling

Ook in de Europese lidstaten Estland en Denemarken vinden verkiezingen plaats kort nadat de verordening van kracht wordt, op respectievelijk 19 oktober en 18 november. De Deense regering heeft om die reden toegezegd dat de autoriteiten tot volgend jaar geen boetes voor overtredingen van de verordening zullen opleggen. De overheid van Estland heeft uitgesproken dat het begrijpt dat de mediaorganisaties nog niet zullen voldoen aan de gestelde verplichtingen uit de verordening. Een overgangsregeling in Nederland zou daardoor aansluiten bij de situatie in andere Europese lidstaten.

Oproep: tref ook in Nederland een overgangsregeling

NDP Nieuwmedia hecht groot belang aan een zorgvuldige implementatie van de verordening Transparantie Politieke Reclame. Daarom roept NDP Nieuwsmedia, samen met Screenforce, het ministerie van Binnenlandse Zaken op tot terughoudendheid bij de handhaving rond de landelijke verkiezingen op 29 oktober a.s. en daarvoor een formele overgangsregeling te treffen.