Onderzoek: verruiming advertentieruimte NPO ten koste van private nieuwsmedia

Een verruiming van de online advertentieruimte bij de NPO leidt tot zoveel omzetderving bij private nieuwsorganisaties, dat 110 banen in de journalistiek verloren kunnen gaan. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek van economisch onderzoeksbureau Decisio.

Forse daling advertentieomzet

Nieuwsmedia gaf onderzoeksbureau Decisio opdracht om de impact in kaart te brengen van het met 50 miljoen euro verhogen van de advertentie-inkomsten van de NPO, waar het aangenomen amendement-Bontenbal c.s. toe oproept. Het onderzoek toont aan dat private nieuwsorganisaties dan jaarlijks 17 tot 27 miljoen euro aan online advertentie-inkomsten zullen mislopen. Volgens het rapport zorgt de verruiming van de advertentiemogelijkheden op NPO-nieuwssites en -apps ervoor dat 50 tot 80 procent van die extra inkomsten ten koste gaat van private nieuwstitels.

Oorzaak impact

De impact is zo groot omdat de online kanalen van de NPO in de ogen van adverteerders in grote mate vergelijkbaar zijn met die van private nieuwsmedia. Daar komt bij dat het bereik van de nieuwssites van de NPO voor 86 procent overlap heeft met die van private nieuwssites. Hierdoor kunnen adverteerders de online kanalen van de NPO als vervanger zien voor private nieuwskanalen, in plaats van als aanvulling.

Infographic gevolgen verruiming Ster

Maatregel moet heroverwogen worden

Herman Wolswinkel, directeur van NDP Nieuwsmedia: “De cijfers hebben zelfs ons verrast. Het blijkt dat adverteerders bij verruiming hun budgetten gaan herschikken. De NPO wordt een heel stevige concurrent op het commerciële terrein waar private nieuwsmedia traditioneel sterk zijn. Als het kabinet zegt zich in te spannen voor een sterke journalistieke sector, kan een zo fors banenverlies niet acceptabel zijn. Een eventuele verruiming is dan niet vol te houden.”

Oproep NDP Nieuwsmedia aan demissionair minister Bruins

NDP Nieuwsmedia roept demissionair minister Bruins met klem op af te zien van een verruiming van de (online) reclamemogelijkheden bij de NPO. De verruiming zorgt voor verschraling van het gehéle medialandschap. Een sterk en pluriform medialandschap vraagt om bescherming van alle pijlers – publiek én privaat.

Naar verwachting stuurt minister Bruins deze zomer de resultaten van een onderzoek van SEO naar de Tweede Kamer, dat in opdracht van het ministerie van OCW de impact van een Ster-verruiming analyseerde. Het demissionair kabinet neemt vermoedelijk later dit jaar een besluit over een eventuele uitbreiding van de advertentieruimte van de Ster.

Ondertussen stemt de Tweede Kamer donderdag over het amendement-Rooderkerk c.s., dat een deel van de bezuiniging op de publieke omroep terugdraait. Als de Kamer dit amendement aanneemt, vervalt de financiële aanleiding voor een Ster-verruiming.