Omzetgroei dagbladen blijft achter bij inflatie

De omzet van de Nederlandse dagbladen is in 2024 met 2 procent gestegen naar € 1.211 miljoen. Dat is lager dan de inflatie in dat jaar. De omzetgroei werd gerealiseerd dankzij digitale abonnementen. De advertentiemarkt laat daarentegen een forse terugloop zien en daalde met 4,6 procent. Dat blijkt uit het jaarverslag 2024 van NDP Nieuwsmedia.

Groei vooral in digitale uitgaven

De bescheiden omzettoename geldt voor zowel grote als kleine dagbladtitels. De toename is vooral te danken aan de groei van de lezersmarkt. De abonnementen op de gedrukte uitgaven zorgden voor een minieme stijging van 0,8 procent. Substantiële groei kwam echter van de digitale uitgaven. De omzet hiervan groeide met € 29 miljoen naar € 199 miljoen (+17 procent). Betalende abonnees zijn daarmee verantwoordelijk voor 80 procent van de inkomsten waarmee nieuwsuitgevers de journalistiek financieren.

Daling digital advertising baart zorgen

Opvallend is de daling op de advertentiemarkt in 2024. Zowel de digitale omzet (-4 procent) als de inkomsten uit printadvertenties (-5 procent) liepen sterk terug. De totale advertentieomzet van dagbladen daalde daarmee naar een niveau van € 224 miljoen.

De daling van digitale reclame-inkomsten wijkt af van de trend van voorgaande jaren, toen het juist de digitale advertentieomzet was die voor groei zorgde. Techpartijen worden echter steeds dominanter op de digitale advertentiemarkt, ondertussen gaat 80 procent van de online advertentiebudgetten naar deze techpartijen. Daarnaast zijn andere digitale advertentievormen in opkomst, zoals digitale buitenreclame en retailmedia.

Investeringen in redacties toegenomen

Desondanks hebben de private nieuwsbedrijven in 2024 gezamenlijk € 394 miljoen geïnvesteerd in hun redacties. Dat is 6 procent meer dan in 2023. Ook de redactieomvang liet een groei zien: het aantal fte’s op de redactievloer steeg licht naar 2.766.

‘Kanteljaar’

Rien van Beemen, voorzitter van NDP Nieuwsmedia: ‘We zien in de branche nog steeds groei en de digitalisering zet door. Maar de onzekerheid over de economie en de dominantie van Big Tech op de advertentiemarkt zorgen zichtbaar voor uitdagingen. Laat staan dat het de Ster zou worden toegestaan om meer inkomsten uit de advertentiemarkt te halen. Het jaar 2024 kan een kanteljaar blijken te zijn. We zullen het komende jaar scherp aan de wind moeten zeilen om de journalistiek duurzaam te financieren.’

Meer informatie in jaarverslag

Meer informatie over de resultaten van dagbladuitgevers is te vinden in het jaarverslag 2024 van NDP Nieuwsmedia:

Jaarverslag NDP Nieuwsmedia 2024