Nieuws over avondklok zorgt voor topdrukte op nieuwssites en -apps

De online nieuwsplatforms zijn in de eerste maanden van 2021 opnieuw druk bezocht. Het bereik was in vergelijking met begin 2020 ruim 20 procent hoger.

De bezoektijd aan de nieuwsplatforms is in januari en februari zelfs met de helft gestegen. Dat blijkt uit cijfers uit het Nederlands Online Bereiks Onderzoek (NOBO). De berichten over de avondklok zorgden voor uitschieters.

Bijna half uur bezoektijd

In de maanden januari en februari bracht ruim 78 procent van de dertienplussers een bezoek aan één of meer van de 30 geanalyseerde online nieuwsplatforms. Dat staat voor 11,6 miljoen Nederlanders. Op de dagen van hun bezoek besteedden de nieuwsvolgers bijna een half uur aan het online nieuws. Er zijn dagelijks gemiddeld 127 miljoen pagina’s bekeken.

Bereik nieuwssites begin 2021

Bron: NOBO

Avondklok stuwt webverkeer

Binnenlands nieuws heeft begin 2021 voor de meeste piekdagen gezorgd. De dagen met nieuws over de avondklok trokken de meeste nieuwsvolgers. Zowel de aankondiging van de avondklok als de rellen die daarop volgden, onder andere in Eindhoven, zorgden voor een enorme toestroom, net als de avond van het hoger beroep over de rechtmatigheid van de avondklok.

Eerdere analyses lieten ziet dat weersinvloeden sterk van invloed zijn op het webverkeer. De strenge vorst en de gevaarlijke wegomstandigheden zorgden op 8 februari voor een piek. Hoewel minder prominent zichtbaar, was ook de bestorming van het Capitool op 6 januari goed voor veel extra sitebezoek.

Grootste nieuwssites en -apps

In januari en februari hebben 10 nieuwsmerken ieder meer dan 2 miljoen nieuwsvolgers getrokken. Nu.nl en AD.nl waren online de grootste merken en verwelkomden maandelijks rond de 7 miljoen bezoekers. De sites en apps van De Telegraaf en RTL kwamen uit op een maandbereik van circa 5 miljoen. Daarna volgen de Volkskrant, NRC en Trouw.

Bron: NOBO

Uit eerdere analyses bleek al dat regionale nieuwssites en apps steeds meer inlopen. Ongeveer de helft van de Nederlanders heeft deze regionale sites of apps begin 2021 bezocht of gebruikt.

Over het onderzoek

De analyses zijn gebaseerd op de meting van dertig online nieuwsmerken die zijn aangesloten bij NDP Nieuwsmedia.

Dit onderzoek wordt in opdracht van de Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) uitgevoerd door KANTAR. Het onderzoek is gebaseerd op een kwalitatief hoogwaardig panel met 4.200 leden. NOBO is sinds 2016 de standaard voor digitaal bereiksonderzoek. Het onderzoek rapporteert cross-device over het internetgedrag van personen en omvat alle digitale platformen.