Topdrukte op nieuwssites en -apps tijdens verkiezingen VS

De tumultueuze verkiezingen in de VS hebben dagenlang voor topdrukte gezorgd op de Nederlandse online nieuwsplatforms.

Tussen 2 en 8 november trokken de sites en apps dagelijks een miljoen meer bezoekers dan op een gemiddelde dag. De recente ontwikkelingen in de VS werden vooral via smartphone gevolgd. Ruim 80 procent van de online bezoekers gebruikte dit device. Het aantal bekeken nieuwspagina’s steeg in deze periode met ruim een derde. Dat blijkt uit analyses gebaseerd op Nederlands Online Bereikonderzoek (NOBO).

Bron: NOBO

Nederlanders blijken daarnaast, ondanks de vermeende coronamoeheid, nog steeds massaal af te stemmen op het nieuws over het virus, met name op de dagen van de persconferenties van Rutte en De Jonge.

Nieuwe recorddag

Op de dag van de persconferentie op 28 september jl. trokken de nieuwsplatforms net zoveel bezoekers als tijdens de eerste toespraak over het virus op 15 maart (6,8 miljoen bezoekers, 46 procent van de dertienplussers). Tijdens de aankondiging op 13 oktober van de gedeeltelijk lockdown is er zelfs een nieuw record gevestigd. Bijna de helft van de Nederlanders zocht die dag het digitale nieuws op bij één van de dertig nieuwsmerken.

Druk jaar

In de eerste elf maanden van 2020 is het maandelijkse bereik gemiddeld met 6 procent toegenomen ten opzichte van een jaar eerder. Het maandbereik van de nieuwsplatforms is dit jaar opgelopen tot 78 procent van de dertienplussers. Het aantal pagina’s dat deze nieuwsvolgers bekijken, nam zelfs met 30 procent toe.

Dit jaar worden er bij de online nieuwsmerken maandelijks het astronomische aantal van 3,2 miljard online pagina’s opgevraagd.

bereik nieuwsmerken online

Bron: NOBO

De bezoekers komen gemiddeld 15 dagen per maand op een site of app van de betreffende nieuwsmerken.

Over het onderzoek

De analyses zijn gebaseerd op de meting van 30 online nieuwsmerken die zijn aangesloten bij NDP Nieuwsmedia.

Het Nederlands Online Bereik Onderzoek (NOBO) wordt in opdracht van de Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) uitgevoerd door KANTAR. Het onderzoek is gebaseerd op een kwalitatief hoogwaardig panel met ca. 5.000 leden. NOBO is sinds 2016 de standaard voor digitaal bereiksonderzoek. Het onderzoek rapporteert cross-device over het internetgedrag van personen en omvat alle digitale platformen.