Digitale platforms bezorgen dagbladen miljoenen extra lezers

Met de sites en apps trekken de dagbladmerken miljoenen extra lezers. Dat blijkt uit NOM Mediamerken 2020-III.

De digitale kanalen voegen maandelijks 60 procent toe aan het bereik van de dagbladtitels.

Miljoenenpubliek

Het grootste deel van de landelijke dagbladen telt daardoor nu een miljoenenpubliek.
Er zijn zeven merken die de grens van een miljoen maandelijkse lezers overschrijden. ADR Nieuwsmedia is met 10,5 miljoen lezers het grootste merk. De helft van de nieuwsvolgers komt uitsluitend op de digitale platforms.

Ook NRC en Trouw manifesteren zich sterk digitaal. Zeven op de tien lezers bezoeken exclusief de digitale content. De Telegraaf heeft nog altijd een sterke basis met de printuitgave (maandelijks 3,7 miljoen lezers). De titel valt op door een relatief grote groep (22%) die het merk zowel via de krant als via de site of app volgt.

Jonge lezers

NOM Mediamerken geeft ook inzicht in de crossmediale profielen van de dagbladmerken. De digitale kanalen blijken veel jonge lezers aan te trekken. Bij alle gerapporteerde titels zijn de 13- tot 49-jarigen in de meerderheid. De christelijke kranten hebben de meest jeugdige lezerskring. 40 procent van de lezers van deze titels is jonger dan 35 jaar.

Bereik van dagbladen naar geslacht en leeftijd

Bron: NOM Mediamerken-III

Bij de man/vrouw-verhouding springen andere titels in het oog. Het Financieele Dagblad heeft de meest mannelijke lezerskring; twee op drie lezers is man. Trouw en de Volkskrant hebben net iets meer vrouwelijke dan mannelijke lezers.

Over NOM Mediamerken

NOM Mediamerken 2020-III bevat de printdata van NPM 2020-III (Q3-2019 t/m Q2-2020) en het digitale bereik uit NOBO Q2 2020.Voor de mediamerken die zowel een print- als digitale component hebben, is het netto merkbereik berekend. Merkbereik geeft het aantal mensen weer dat een merk in een maand heeft gelezen, ongeacht het platform (papier, website en/of app).