Bereik gedrukte dagbladen stabiel, digitaal bezoek stijgt

Het bereik van de betaalde dagbladen is nog altijd fors. Dat blijkt uit NOM Printmonitor 2020-III.

Op een gemiddelde dag lezen ruim 5 miljoen dertienplussers een of enkele gedrukte dagbladen. Dat staat voor 36 procent van de Nederlanders.

De printedities van landelijke dagbladen bereiken dagelijks 22 procent van de bevolking. De regionale titels behalen samen dagelijks een bereik van 2,8 miljoen dertienplussers, ofwel 19 procent. De bereikscijfers van de regiotitels zijn eerder in de NOM Regiomonitor 2020 gepubliceerd.

bereik dagbladen print

Bron: NOM

Print is opvallend populair in het weekend. Het bereik van de zaterdagkrant is een derde hoger. Bij de weekendedities van NRC en de Volkskrant is dat zelfs respectievelijk 47 procent en 43 procent meer.

Groei online bereik

Het printbereik van dagbladmerken blijft binnen het crossmediale aanbod van de uitgevers op peil. Regionale dagbladen hebben het bereik vastgehouden (index 100), terwijl landelijke dagbladen in deze meting op een geringe daling (index 98) uitkomen.

De groei van dagbladmerken is te vinden in de digitale domeinen. Inmiddels bekijkt ruim een kwart van de Nederlanders dagelijks één of meer sites of apps van dagbladen. De online bereikscijfers zijn in dezelfde rapportageperiode met 5 procent gestegen. De regionale dagbladsites en -apps lijken met 8 procent groei zelfs een inhaalslag te maken.

Online dagbereik dagbladen

Bron: NOBO

De grootste digitale dagbladmerken zijn AD.nl en Telegraaf.nl met ieder dagelijks anderhalf miljoen bezoekers. De digitale kanalen van deze merken bedienen inmiddels dagelijks meer lezers dan de gedrukte uitgave.

Dagbladmagazines en opiniebladen

De nieuwe Printmonitor bevat ook de meest actuele bereikscijfers van dagbladmagazines en opiniebladen. Volkskrant Magazine bereikt met een gemiddeld nummer 688.000 lezers. Ook AD Magazine heeft een lezerskring van wekelijks ruim een half miljoen (587.000).

Bereik Dagbladmagazines en opiniebladen

Bron: NOM

Bij de opiniebladen is EW . Elsevier Weekblad met een kwart miljoen lezers de meest gelezen uitgave. Een gemiddelde editie van Vrij Nederland bereikt 140 duizend dertienplussers.

Over het onderzoek

NOM heeft op 24 september jl. NOM Print Monitor 2020-III gepubliceerd met nieuwe bereikscijfers over de periode Q3-2019 t/m Q2-2020. De resultaten zijn hierboven vergeleken met de voorgaande NOM-rapportage. De vermelde bereikscijfers van nieuwssites en -apps zijn afkomstig uit NOBO en zijn gebaseerd op dezelfde vier kwartalen.