Nieuwe verdienmodellen voor lezers- én advertentiemarkt

Eind september reisden honderden nieuwsmedia-professionals af naar Hamburg voor de jaarlijkse Media Innovation Week van INMA.

Tijdens het congres werden tientallen innovatieve projecten gepresenteerd die bijdragen aan een gezonde toekomst voor nieuwsmedia.

Meer lezersmarktinkomsten

Veel van de gepresenteerde cases handelen over de kunst om abonnees te verleiden en de loyaliteit te vergroten. De lezersmarkt is de laatste jaren verhoudingsgewijs belangrijker geworden. Het instrumentarium voor de lezersmarkt is divers en loopt uiteen van nieuwe abonnementsvormen tot imagocampagnes, contactprogramma’s en CRM-systemen.

Media Innovation Week van INMA

Een impressie van de Media Innovation Week van INMA

De gehele customer journey

Op de advertentiemarkt innoveren uitgevers eveneens. Openingsspreker Stefan Betzold van Axel Springer toonde het innovatieve advertentieplatform van het bedrijf. Het mediabedrijf heeft de organisatie omgevormd om de adverteerders en lezers tijdens de gehele customer journey te kunnen bedienen.
De consument wordt niet alleen bediend met merkreclame, maar ook met ondersteuning bij productvergelijking en de daadwerkelijke aankoop.

Veel mediabedrijven zoeken toegevoegde waarde in betere data. Die moeten niet alleen goede socio-demografische gegevens van lezers bevatten, maar ook hun interesses, leesgedrag en aanschafplannen. De meeste bedrijven ontwikkelen hun profielen en advertentiemarkttools binnen strategische allianties. NLProfiel is daarvan een goed voorbeeld, net als de advertentiemarktproposities van ‘Media Impact’ en het Engelse ‘The Ozone Project’.

Het laatste initiatief zegt een serieuze aanval te richten op de hegemonie van de Google en Facebook. De advertentiemarkttools en het aantal doelgroepcontacten zijn inmiddels concurrerend. De kwaliteit en de transparantie van de nieuwsmerken bieden de adverteerder daarbij een onderscheidend voordeel.

Tegenwicht voor globals

Ook onze zuiderburen bieden de techreuzen tegenwicht op de advertentiemarkt. Mediahuis presenteerde de aantrekkelijke online proposities in België. Het bedrijf beschikt met 3 tot 6 miljoen actuele profielen en meer dan 40 online platforms over een indrukwekkend aanbod.
De consumentenprofielen zijn rijk (leeftijd, geslacht, locatie, koopintentie, leesgedrag) en de proposities aantrekkelijk (retargeting, native advertising op maat).

Native advertising blijkt voor zowel adverteerders als uitgevers een lucratieve strategie. Schibsted, dat veel ervaring heeft met deze reclamevorm, presenteerde een aantal strategieën om adverteerders optimaal te kunnen bedienen.

Aandacht voor de betaalmuur

Gratis nieuws lijkt op zijn retour. Uitgevers experimenteren volop met verleidelijke, en voor lezers betaalbare instapproposities. Als de lezers eenmaal binnen zijn, verleggen de uitgevers hun aandacht naar behoud en loyaliteit. Via diverse programma’s wordt de klantervaring gemonitord.

Verdienmodellen

Aandacht voor verdienmodellen.

Veel aandacht ging uit naar de inrichting van de betaalmuur. De creatieve benadering van het Zweedse Mittmedia heeft 20 procent meer conversie opgeleverd. Het online nieuws van deze uitgever is vanaf het eerste artikel een betaald product, maar de berichten zijn het eerste uur kosteloos in te zien. Dat levert veel sympathie en interactie op. De strategie zorgt ervoor dat het bericht over zijn gehele levensduur voldoende geld opbrengt.

Le Figaro heeft een sterk afwijkende aanpak. De betalende lezers krijgen een advertentievrije site te zien. De andere lezers moeten het doen met een site die traditionele online reclame bevat.

Onmisbare relevantie nieuwsmerken

Andere uitgevers zoeken hun bestaansrecht vooral in de relevantie van hun mediamerken. Olga Korolec van Ringier stelt dat consumenten meedogenloos kunnen zijn. ’85 procent van de merken mag wat hen betreft verdwijnen. Waarom zou dat bij nieuwsmerken anders zijn?’

De uitdaging is dus om bij de 15 procent onmisbare mediamerken te horen.

Het Poolse online nieuwsmerk Onet.pl voerde een indringende campagne, die werd ondersteund door maatschappelijke projecten op thema’s als homoseksualiteit en discriminatie. Het nieuwsmerk groeide uit tot het meest vertrouwde online merk en zorgde er en passant voor dat nieuwssites in Polen uitgroeiden tot één van de meest vertrouwde nieuwskanalen.

Minstens zoveel indruk maakte de strategie van Gazeta Wyborcza. Deze krant heeft de strijd aangebonden met het reactionaire Poolse regeringsbeleid. Het lukte de krant lezers massaal de straat op te laten gaan voor demonstraties en inzamelacties.

Het leverde, zoals te verwachten was, veel tegenwerking op van de regering. Overheidscampagnes werden uit de krant teruggetrokken en er werden juridische stappen tegen de krant ondernomen. Veel Polen schaarden zich echter achter hun activistische spreekbuis en het aantal abonnees nam bij iedere campagne met honderden toe.

Podcasts

Van een geheel andere orde is de opmars van de podcasts. Dit medium blijkt een tweede leven door te maken. Er liggen veel kansen voor uitgevers om de band met hun doelgroep te intensiveren. Opportunisme leidt echter tot een overweldigend aanbod, waartussen de producties van nieuwsmedia hun plaats moeten afdwingen.

Lees ook het verslag van het INMA News Media Congres van vorig jaar.

Meer actuele informatie is te vinden op het blog van de INMA-conferentie: