Patrick van IJzendoorn praat uitgevers en hoofdredacteuren bij over Brexit

Patrick van IJzendoorn, VK-correspondent van de Volkskrant, sprak op donderdagavond 3 oktober tijdens een dinerbijeenkomst van NDP Nieuwsmedia voor uitgevers en hoofdredacteuren over de omgang van Britse media met de Brexit.

Als het terugtreden van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie niet zo’n ingrijpende gebeurtenis was, was het ronduit vermakelijk. Patrick van IJzendoorn slaagde erin de aanwezige uitgevers en hoofdredacteuren de humoristische kant te laten zien van de soap opera die Brexit heet.

Patrick van IJzendoorn tijdens dinerbijeenkomst NDP Nieuwsmedia 2019

Patrick van IJzendoorn tijdens dinerbijeenkomst NDP Nieuwsmedia op 3 oktober 2019

Vlijmscherp

Van IJzendoorn, zelf begiftigd met een onderkoelde verteltrant, schetste een beeld van een eiland waar de overheersende euroscepsis erfelijk lijkt te zijn en waar politiek en pers nauw met elkaar verweven zijn. De politieke oriëntatie van de hoofdredacteur bepaalt de toon van de niet zelden vlijmscherpe headlines.

The Evening Boris

Van de ‘Evening Boris’ tot The Guardian, volgens Van IJzendoorn berichten alle grote kranten vanuit hun eigen stellingname in het Brexitdebat.  Van journalisten wordt veel gevraagd: ‘De Brexit verdeelt het Verenigd Koninkrijk zo zeer dat journalisten zich niet langer primair de vraag stellen of een politicus de waarheid vertelt, maar proberen te doorzien waaróm een politicus liegt.’

Lobbyresultaat

Frits Campagne, voorzitter van NDP Nieuwsmedia, wees de aanwezige leden van de brancheorganisatie op enkele recente lobbyresultaten, waaronder de introductie van het lage btw-tarief op digitale nieuwsproducten.

Zo’n vijftig uitgevers en hoofredacteuren namen tijdens de avond deel aan geanimeerde discussies.