Gedrukte krant bereikt dagelijks vier op tien Nederlanders

Op een gemiddelde dag lezen vier op tien Nederlanders een gedrukte krant. Dat staat voor bijna 6 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder. Dat blijkt uit het NOM-onderzoek NPM 2018-IV.

Het bereik van dagbladen is vrij gelijk verdeeld over landelijke en regionale titels. De betaalde landelijke dagbladen bereiken samen dagelijks 23 procent, de regionale titels 20 procent van de Nederlanders. De gratis krant Metro behaalt op werkdagen een bereik van 6 procent.

Grootste titels

Twee dagbladtitels gaan qua bereik aan kop. Doordeweeks is het bereik van AD (1,2 miljoen lezers) het hoogst. De zaterdageditie van De Telegraaf bereikt in het weekend de meeste lezers (1,5 miljoen). De weekendedities hebben bij alle betaalde titels een aanzienlijk hoger bereik. Bij NRC en de Volkskrant telt deze editie ongeveer de helft meer lezers dan op werkdagen.

Dagbladmagazines en opiniebladen

Ook de dagbladmagazines en opiniebladen bereiken honderdduizenden lezers. Bij de dagblad-magazines heeft Volkskrant Magazine de grootste lezerskring (708.000 lezers), gevolgd door AD Magazine (613.000 lezers). Elsevier Weekblad is veruit het grootste opinieblad met een bereik van 376.000 dertienplussers.

Over NPM 2018-VI

In het onderzoek NPM 2018-III worden de bereikscijfers van de landelijke dagbladen en magazines over Q4 2017 tot en met Q3 2018 gerapporteerd. De rapportage heeft uitsluitend betrekking op de gedrukte edities.