Online nieuwsmedia bereiken 2 op 3 Nederlanders

De apps en sites van nieuwsmedia bereiken maandelijks twee op de drie Nederlanders. Dat staat voor 10,6 miljoen personen van 6 jaar en ouder.

Het bereik van regiomerken en het bereik op smartphones heeft het afgelopen jaar een forse groei doorgemaakt. Dat blijkt uit analyses van NOBO-bereikscijfers over de eerste helft van 2018.

Groei Smartphone

Het online maandbereik van de gerapporteerde nieuwsmerken is met 10,6 miljoen Nederlanders onveranderd hoog. Binnen de online kanalen van nieuwsmedia neemt het aandeel smartphones gestaag toe. Dit bereik is ten opzichte van een jaar eerder met 6 procent gestegen. De smartphone bedient inmiddels 68 procent van de online nieuwsvolgers.

Inhaalslag regiomerken

Binnen de geanalyseerde groep nieuwsmedia maken de regiomerken een inhaalslag.
Het totale online bereik van deze groep steeg ten opzichte van een jaar eerder met ruim 12 procent. Het bereik via de smartphone nam met maar liefst 25 procent bovengemiddeld toe. De regiomerken bedienen momenteel ruim 5 miljoen nieuwsvolgers. Dat staat voor een op de drie Nederlanders.

De stijgende mediaconsumptie van regionale media is niet alleen aan het aantal gebruikers af te lezen. De volgers bekijken ten opzichte van dezelfde periode in 2017 meer berichten en spenderen meer tijd op de regionale sites en apps.

Toplijst

De toplijst van private online nieuwsmedia wordt aangevoerd door drie merken die maandelijks meer dan 5 miljoen Nederlanders bereiken. NU.nl is het grootste merk, gevolgd door AD en De Telegraaf. Na deze top drie volgen tien andere nieuwsmerken die maandelijks ruim een miljoen nieuwsvolgers bedienen. Hieronder zijn ook vijf regiomerken te vinden.

Het wijdverbreide gebruik van online nieuwsmedia is terug te zien in de gebruikstijd en -frequentie. Nieuwsvolgers besteden maandelijks gemiddeld 5 uur aan online nieuws. Alleen al bij de  smartphones is het tijdbeslag van online nieuws maandelijks ruim 4 uur.

De gemiddelde gebruiker raadpleegt de online nieuwsmedia 14 dagen per maand. Hij trekt daar per gebruiksdag 21 minuten voor uit. In de geanalyseerde periode is het aantal bezoeken aan sites en apps met 13% gestegen.

Over het onderzoek

Het Nederlands Online Bereiksonderzoek (NOBO) is de currency voor online mediaplanning. Het onderzoek, uitgevoerd door Kantar TNS, registreert het gedrag op alle relevante devices. NOBO laat daarmee het bereik op alle digitale platforms zien: van vast en mobiel internet en van web en app.

De analyses hebben betrekking op een selectie van 30 nieuwsmerken van bij NDP Nieuwsmedia aangesloten uitgevers. De nieuwsmerken van RTL zijn vanwege technische aanpassingen niet gerapporteerd. De bereikscijfers zijn gebaseerd op een gemiddeld maandcijfer over de eerste helft van 2018. Deze uitkomsten zijn vergeleken met dezelfde periode in 2017.