Dagbladen transformeren zich tot succesvolle nieuwsmerken

De Nederlandse kranten ontwikkelen zich tot nieuwsmerken die naast de vertrouwde gedrukte editie diverse verschijningsvormen kennen.

Nieuwssites en e-papers zijn al jaren gemeengoed, en de afgelopen tijd zijn er in een hoog tempo allerlei nieuwe platforms bijgekomen. Het aantal gebruikers van nieuwsapplicaties voor tablets en smartphones groeit onverminderd door.

Nieuwe NOM-cijfers: bereik van papieren dagbladen stabiel

De digitale uitgaven hebben er niet voor gezorgd dat de gedrukte krant aan belang inboet. Dit blijkt uit de zojuist gepubliceerde jaarcijfers van NOM Media, de bron voor printbereik in Nederland.

In 2011 zijn er dagelijks 9,1 miljoen lezers van de papieren krant. Van de 9,1 miljoen lezers zijn er dagelijks 4,9 miljoen landelijke dagbladlezers, 4,5 miljoen regionale dagbladlezers en 2,6 miljoen lezers van gratis kranten, een enorm massabereik.

De tijd die lezers voor een betaald dagblad  uittrekken, is gemiddeld een halfuur, en loopt op van drie kwartier tot bijna een uur in het weekend.

Olaf Croon, directeur Cebuco: ‘Uit de nieuwe cijfers van NOM blijkt dat de papieren krant nog steeds een onverminderd sterk bereik realiseert. De kracht van de nieuwsmerken wordt alleen maar groter en groter als je alle nieuwskanalen die door uitgevers worden  geïnitieerd en gebruikt erbij zou optellen.’

Op dinsdag 4 oktober heeft NOM de nieuwe jaarrapportage van de NOM Print Monitor (NPM 2010-I/2010-II) gepubliceerd. Het rapport bevat de gegevens over het bereik en leesduur van dagbladen en tijdschriften in de periode juli 2010 t/m juni 2011.

In deze periode hebben 22.071 Nederlanders van dertien jaar en ouder meegedaan aan dit onderzoek. Deze steekproef staat voor 13.845.000 Nederlanders van dertien jaar en ouder.

Het bereik van dagbladen en tijdschriften is in de afgelopen jaren zeer stabiel gebleken. Het gemiddeld bereik van totale groep dagbladen laat een index 100 zien in vergelijking met de vorige publicatie.