Dat blijkt uit de nieuwe bereiksrapportage NPMM 2025-II van Nationaal Media Onderzoek (NMO). Het bereik van de dagelijkse edities van dagbladen komt ontdubbeld uit op ruim 4 miljoen lezers, in het weekend loopt dit aantal op tot ruim 5 miljoen.
Dit bereik staat los van de dagbladsites die op dagbasis 4,2 miljoen dertienplussers bereiken.
Bereik landelijke en regionale dagbladen
Het dagelijks bereik van landelijke en regionale dagbladedities ontloopt elkaar niet veel. Net iets meer lezers consumeren een landelijk dagblad (2,4 miljoen) dan een regionaal dagblad (2,3 miljoen).
De populariteit van de digitale edities van regiotitels valt op. Met dagelijks 585 duizend lezers overstijgt dit aantal de 430 duizend digitale lezers van de landelijke edities.
Weekendeditie populair
De populariteit van de weekendkranten is groot. Leest een kwart van de dertienplussers doordeweeks een (digitale) krant, de weekendeditie wordt door één op drie gelezen. Dat komt neer op een bereik van ruim 5 miljoen, waaronder ruim een miljoen lezers van de digitale editie.
Rangorde print en digitaal
Bij de gedrukte kranten gaan AD en De Telegraaf aan kop met respectievelijk gemiddeld 0,7 en 0,6 miljoen lezers per dag. De Volkskrant volgt daarachter. Bij de digitale edities is de rangorde anders. NRC gaat bij de e-papers aan kop, gevolgd door AD. Dagelijks lezen ruim honderdduizend dertienplussers deze titels digitaal. Dat geldt ook voor de nummer drie, de digitale editie van De Limburger.
Over het onderzoek
NMO heeft op 16 oktober de NMO Print & Merken Monitor 2025-II gepubliceerd, met daarin de laatste bereikscijfers van dagbladen en magazines over de periode Q2 2024 t/m Q1 2025. In deze rapportage voegt Nationaal Media Onderzoek het bereik van de digitale replica uit het onderzoek NMO Online samen met het gemiddeld bereik van de printeditie. Dit samengevoegde netto bereik noemt NMO het gemiddeld editiebereik.