De grote Nederlandse uitgevers, TV- en radiozenders en buitenreclame-exploitanten verenigd in Audify, Magazine Media Associatie (MMA), NDP Nieuwsmedia, Outreach en Screenforce introduceren vandaag een gezamenlijk platform: politiekereclame.nl. Dit initiatief stelt politieke partijen en andere organisaties in staat om op een eenvoudige en efficiënte manier te voldoen aan de nieuwe Europese regels voor transparantie in politieke reclamecampagnes.
Met ingang van 10 oktober 2025 geldt een Europese verordening die vereist dat politieke reclame duidelijk herkenbaar is en dat een transparantieverklaring aan deze campagne wordt toegevoegd. Mediabedrijven zijn verantwoordelijk voor het zichtbaar en toegankelijk maken van deze informatie. Het platform politiekereclame.nl is ontwikkeld door de brancheorganisaties Audify, Magazine Media Associatie (MMA), NDP Nieuwsmedia, Outreach en Screenforce, in nauwe samenwerking met de bij hen aangesloten uitgevers en zenders.
Centrale website: politiekereclame.nl
Om eenvoudig en efficiënt te kunnen voldoen aan de nieuwe Europese regels is de nieuwe website politiekereclame.nl ontwikkeld. Hier kunnen politieke partijen en andere organisaties, die commerciële communicatie inzetten om burgers te informeren in het kader van verkiezingen, in één keer hun transparantieverklaring indienen voor alle in te zetten mediabedrijven die bij dit initiatief zijn aangesloten. Deze verklaringen worden voor de wettelijke termijn van zeven jaar bewaard en zijn openbaar toegankelijk voor het Nederlandse publiek. Daarnaast kunnen bezoekers via de website een klacht indienen als zij vinden dat een politieke uiting onvoldoende als zodanig herkenbaar is of als een verklaring onvoldoende transparant is.
Voor campagnemakers zijn via de website labels te downloaden die verwijzen naar de transparantieverklaring. Deze labels kunnen eenvoudig worden geïntegreerd in de advertenties voor audio, TV, dagbladen, magazines, buitenreclame en online, zodat de boodschap voldoet aan de nieuwe regelgeving.
Transparant en betrouwbaar
In tegenstelling tot de internationale techplatforms, stellen Nederlandse uitgevers en zenders hun kanalen wél open voor politieke reclamecampagnes rondom de Tweede Kamerverkiezingen. Zij blijven alle politieke partijen daarmee een podium bieden in het
democratisch debat. Zij bieden daarbij een transparante en merkveilige omgeving die aansluit bij hun redactionele kwaliteitsnormen. Met deze oplossing zijn de politieke partijen in staat om alle stemgerechtigden te bereiken met hun campagnes via alle media, die onderdeel uitmaken van dit initiatief. Op deze manier kunnen ook jongeren bereikt worden.
Met politiekereclame.nl hebben de Nederlandse media in zeer korte tijd een collectieve oplossing gerealiseerd die voldoet aan de belangrijkste nieuwe Europese verplichtingen. Zo brengen zij politieke reclames op een verantwoorde en heldere manier onder de aandacht van het Nederlandse publiek.
De Tweede Kamerverkiezingen op 29 oktober 2025 zijn de eerste verkiezingen waarvoor deze nieuwe regels gelden. Omdat de Europese verordening voor alle betrokkenen nieuw is, zullen de initiatiefnemers van politiekereclame.nl de komende periode overleggen met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en beoogd toezichthouder Commissariaat voor de Media over de uitleg en toepassing van de verordening.