Gebruik podcasts groeit, vertrouwen in nieuws traditionele media groot

De groeiende groep podcastluisteraars beluistert niet alleen veel nieuwscontent, zij gebruiken ook veel andere mediakanalen voor nieuws. Dat blijkt uit de 12e editie van de Markteffect Podcast Monitor van juli 2025.

Ondanks hun bovengemiddelde gebruik van digitale media hebben podcastluisteraars het meest vertrouwen in nieuws van traditionele media als kranten, radio en tv. Ook het vertrouwen in nieuwsapps en podcasts is bij de meerderheid van deze groep groot.

Groei luisteren podcasts

Meer dan de helft (53 procent) van de Nederlanders van 18 jaar en ouder luistert weleens naar een podcast. Dat is een lichte stijging ten opzichte van de vorige meting van Markteffect in 2024 (+ 2 procentpunten). Jongvolwassen (18 t/m 35 jaar) luisteren met 81 procent verreweg het meest naar dit medium. Bij 55-plussers is dit met 29 procent aanzienlijk minder.

Vertrouwen in nieuws traditionele media

Het vertrouwen in nieuws van TV, radio en kranten is erg groot. Ruim driekwart van de luisteraars vindt het nieuws van deze media (zeer) betrouwbaar. Ook nieuwsapps en podcasts worden door de meerderheid betrouwbaar geacht. Qua vertrouwen gaan kranten (80 procent vertrouwen) aan kop en bungelt het nieuws van social media (met 24% vertrouwen) bij de nieuwsvolgers onderaan de lijst.

Markteffect Podcast Monitor juli 2025.

Nieuwscontent meest beluisterd

Als de podcast-luisteraars gevraagd worden naar de beluisterde content, dan worden ‘nieuws en politiek’ en ‘gezondheid’ het meest genoemd. Ook ‘samenleving en cultuur, ‘misdaad’, ‘psychologie’ en ‘sport’ zijn onderwerpen die qua populariteit goed scoren.

Markteffect Podcast Monitor juli 2025

Betalen voor podcasts

Nu podcasts gemeengoed zijn geworden, groeit ook de betalingsbereidheid voor deze content. De bereidheid om te betalen steeg in het afgelopen jaar onder de podcastluisteraars naar 22 procent. De belangrijkste drijfveren om te betalen zijn de exclusieve toegang, advertentievrij luisteren of het ondersteunen van de makers.

Daarnaast werd de podcastluisteraars gevraagd naar hun interesse in betaalde podcaststreamingdiensten. 30 procent zou afhankelijk van het maandbedrag hiervoor een betaling willen doen. 10 procent is hiertoe bereid ongeacht het verschuldigde maandbedrag.

40 procent van de luisteraars is niet bereid om voor podcaststreamingdiensten te betalen en 20 procent heeft hier nog geen mening over.

Over de Markteffect Podcast Monitor

Dit onderzoek van Markteffect is in juni 2025 voor de dertiende keer uitgevoerd onder een representatieve groep van 2197 respondenten waarvan 1150 podcastluisteraars. Meer informatie over het onderzoek is hier te vinden.