Dankzij NMO Online hebben mediabureaus, adverteerders en uitgevers de beschikking over gevalideerde bereiksdata, bezoekersprofielen en andere kengetallen van websites en apps. De bredere scope van het onderzoek was een lang gekoesterde wens van de marktpartijen.
Techreuzen aan kop
De aan NMO Online toegevoegde mediamerken zijn retailmedia, internationale platforms (‘globals’) en diverse nieuwe digitale uitgevers. De meest bezochte Nederlandse mediamerken (160) waaronder nieuwsmedia, waren al sinds de start in januari 2024 in het online onderzoek opgenomen. Er zijn nu 90 veelgebruikte online media en platforms toegevoegd.
Dat de meting niet om de techreuzen heen kan, bewijst de toplijst van begin mei waarin Google, Whatsapp en Facebook aan kop gaan. Online retailer Bol.com (plek 7) is het grootste Nederlandse merk, gevolgd door Marktplaats (8) en Buienradar (9). De meest bezochte nieuwsmerken, NOS, NU.nl en AD, staan op plek 11, 12 en 15. Dat online nieuws in een belangrijke behoefte voorziet, laat de top-25 Nederlandse merken zien. Die bestaat uit maar liefst 19 nieuwsmerken, waaronder een fors aantal regionale dagbladsites.
NMO Online nieuwe marktstandaard
NMO Online is vanwege de representativiteit en het betrouwbare beeld van het internetgebruik aangewezen als onafhankelijke standaard voor de mediasector. De dataset is zowel door mediabedrijven als mediabureaus én adverteerders als norm aangewezen.
Dat NMO Online tot de nieuwe standaard is verheven, komt naar voren in de nieuwe campagne ‘NMO Online. Onze Standaard’. In de reclame-uitingen onderstrepen gezichtsbepalende personen uit de mediabranche het gezamenlijke belang van NMO-onderzoek.
Fase II NMO Online
De toevoeging van onmisbaar geachte mediamerken maakt deel uit van de zogenoemde fase II van het online bereiksonderzoek. Naast de uitbreiding van titels is ook de techniek om webstatistieken en paneldata te combineren sterk verbeterd. Daarnaast is het aantal panelleden in de aanloop naar de nieuwe fase fors uitgebreid.
Kennismaking met nieuwe data
De nieuwe data van NMO Online zijn op 8 mei gelanceerd tijdens een bijeenkomst voor mediaprofessionals. In de komende periode volgen er webinars, masterclasses en publicaties met toplijsten en cases om gebruikers wegwijs te maken met de nieuwe cijfers.
Over NMO
Nationaal Media Onderzoek (NMO) rapporteert gegevens over het lees-, kijk- en luistergedrag van Nederlanders via media, platforms en devices. De organisatie bewaakt de marktstandaarden en levert de datasets die door alle partijen in de mediabranche worden gebruikt. Het onderzoek is geïnitieerd en gefinancierd door commerciële en publieke mediaorganisaties, mediabureaus en adverteerders.