Benchmark helpt uitgevers waarde online reclame te vergroten

Een nieuwe datastudie laat uitgevers zien hoe zij hun online reclame beter kunnen vermarkten.

De grootschalige analyse van Sovrn geeft uitgevers handvatten om hun online advertenties beter af te stemmen op de adverteerderswensen. Het Sovrn Data Collective heeft op basis van data van 6.000 onafhankelijke uitgevers de advertentieprestaties van de sector in kaart gebracht. Daarbij zijn 25 miljard paginaweergaven op 60.000 websites geanalyseerd.

Uitdaging uitgevers

Op de complexe markt van digitale reclame hebben veel uitgevers moeite om betrouwbare benchmarkgegevens te verzamelen. Zonder die informatie is het moeilijk om hun prestaties te vergelijken met die van de concurrentie.

Het rapport van Sovrn bevat de geaggregeerde bevindingen van een groot deel van de markt. De studie laat zien dat de advertentieopbrengsten per regio, Umfeld, positie en doelgroep sterk verschillen. Op elk punt worden er aanwijzingen gegeven om de reclame op de sites te optimaliseren.

Aandacht voor advertenties

Om de advertentie-inkomsten te vergroten moeten uitgevers de aandacht en de betrokkenheid van het publiek goed monitoren. Meer betrokken lezers leiden tot meer advertentieopbrengsten. Reclame die door geëngageerde lezers aandachtig wordt bekeken, blijkt volgens de studie driemaal meer inkomsten te genereren.

Uitgevers moeten daarom goed nadenken hoe zij bezoekers kunnen boeien en binden om de adverteerders op dit punt meerwaarde te bieden.

better online advertising

Toegevoegde waarde gebruikerskenmerken

Hoewel cookies van derden nog een grote rol spelen, hebben first party data steeds meer invloed op de advertentieopbrengsten. De analyse laat zien dat op cookies gebaseerde reclame 71 procent meer inkomsten genereert. De onderzoekers raden uitgevers aan om te verkennen hoe zij meer inkomsten kunnen behalen met hun eigen data. Veel uitgevers en adverteerders doen momenteel ervaring op met first party data.

Aantrekkelijke pagina’s

Uitgevers zouden de advertentieposities beter kunnen afstemmen op de wensen van adverteerders. Er is een enorme variatie wat betreft context, seizoenen en evenementen. De onderzoekers adviseren aan de hand van de benchmark betere prijsniveaus na te streven. De studie toonde aan dat veelgevraagde context zoals automotive, wetenschap, hobby’s en interesses ruim 5 maal meer oplevert.

Over Advertising Performance Benchmark Report

De bevindingen zijn afkomstig uit de tool Sovrn Signal. Bij de analyse is gebruik gemaakt van gegevens van 60.000 sites wereldwijd. De database bevat data over de zichtbaarheid, tarieven, de surftijd (aandacht) en de klikfrequentie van online reclame.

Bron: WNIP What’s new in Publishing