Mediamonitor 2021: goede positie nieuwsmedia bij groeiend digitaal mediagebruik  

De nieuwe Mediamonitor laat zien dat het mediagedrag in korte tijd sterk is veranderd.

Nederlanders hebben in het afgelopen jaar meer media gebruikt. Ook hebben zij meer nieuwsmedia gevolgd om geïnformeerd te blijven. Digitale kanalen spelen daarbij een hoofdrol.

Digitalisering mediaconsumptie zet door

Nieuws- en actualiteitenprogramma’s zijn populair en worden vaak rechtstreeks bekeken of beluisterd, met name door oudere doelgroepen. Jongeren luisteren en kijken vaker via digitale kanalen. Deze trend zette in 2021 door. Nieuwsvolgers weten verder ook de nieuwsapps en -sites goed te vinden. Dagbladen worden steeds meer digitaal gelezen. Deze ontwikkeling versnelt.

Mediamonitor 2021

De samenstellers van de Mediamonitor, een publicatie van het Commissariaat voor de Media,  concluderen dat de verandering in mediagebruik blijvend is en geleidelijk van jong naar oud doorzet.

Mediakanalen convergeren

De scheidslijnen tussen mediumtypen vervagen en het wordt steeds minder relevant waar nieuwsconsumenten het nieuwsmerk aantreffen. Mediabedrijven positioneren hun media-aanbod daarom steeds meer onder één herkenbaar crossmediaal merk, zoals AD, NRC en RTL dat doen.

Nieuwsmedia zijn massaal in podcasts gestapt. De eerder ingezette groeispurt van podcasts zette door. Na jongeren is er ook in oudere leeftijdsgroepen volop groei.

Nieuwsbedrijven profiteren

Bij DPG Media, Mediahuis en RTL resulteerde het toegenomen mediagebruik in 2020 in goede resultaten. De digitale transformatie is geïntensiveerd, dagbladenlezers kiezen vaker voor digitale abonnementen en de on-demandmarkt groeit.

Media worden steeds crossmedialer geconsumeerd. Deze transitie kreeg tijdens de pandemie een boost. Ruimt de helft van de dagbladlezers volgt het nieuws nu digitaal.

De digitale nieuwsplatforms hebben van de nieuwsbehoefte geprofiteerd. Online nieuws is te vinden bij zowel dagbladmerken als omroepen en digital only-merken. Koplopers als NOS.nl, NU.nl en AD weerspiegelen dat. RTL Nieuws wist een aanzienlijk groter bereik te realiseren.

Goede vooruitzichten dagbladen

De dagbladmerken bereiken door de digitalisering zowel de seniore lezers (vaak met papier) als de jongere lezers (vooral digitaal). Er zijn duidelijke tekenen van een toekomstbestendig digitaal dagbladenaanbod. De online proposities zorgen voor een aantrekkende lezersmarkt. Ook zijn jongeren steeds meer bereid voor een online abonnement te betalen.

Deze trends in mediaconsumptie luiden volgens het Commissariaat het kanteljaar in de digitale transitie in. Dagbladen hebben een goede digitale uitgangspositie. Crossmediale schaalgrootte, meer betalende abonnees en gerichte advertenties bieden een solide basis voor de mediabedrijven in Nederland.

Over de Mediamonitor

Het Commissariaat voor de Media monitort de mediaontwikkelingen en de effecten daarvan op de diversiteit en onafhankelijkheid van de informatievoorziening. De Mediamonitor kan hier worden gedownload.