Forse toename online nieuwsconsumptie tijdens storing Facebook

Op maandagavond 4 oktober heeft de urenlange storing bij Facebook en Instagram geleid tot een enorme toestroom naar online nieuwsplatforms.

Het online bereik van de traditionele nieuwsmerken steeg in de avonduren met een miljoen dertienplussers. Dat blijkt uit nieuwe cijfers uit het Nederlands Online Bereiksonderzoek (NOBO).

Op de avond waarop Facebook en Instagram uit de lucht waren, gebruikten de Nederlanders massaal hun smartphone om zich door vertrouwde nieuwsmedia te laten informeren.

Bereik nieuwsplatforms per uur tijdens storing Facebook op 4 oktober 2021

Bron: NOBO

Met de daling van het aantal clicks op sociale media, nam het aantal rechtstreekse bezoeken aan nieuwssites en -apps sterk toe. Dit kan verklaard worden door de informatiebehoefte van de social-mediagebruikers. Ook het tijdelijk wegvallen van de invloed van de Facebook-algoritmen kan een rol hebben gespeeld bij het gestegen bezoek aan nieuwssites.

Tussen 19.00 en 24.00 uur trokken de Nederlandse nieuwsmedia 39 procent meer bezoekers. Deze bezoekers consumeerden bij hun bezoek aanzienlijk meer online nieuws. De informatiebehoefte leidde tot 56 procent meer paginaweergaven dan op voorgaande maandagen. De tijd die de bezoekers op de nieuwsplatforms doorbrachten, was bij de helft langer dan gebruikelijk.

In totaal bezochten op 4 oktober 8 miljoen dertienplussers (54%) een Nederlands online nieuwsplatform. Zij besteedden die dag ruim een half uur aan het online nieuws. Het overgrote deel van het bereik kwam tot stand op de smartphone. Maar liefst 82 procent van de nieuwsvolgers gebruikte dit device. De nieuwsmerken NOS, NU.nl, AD en De Telegraaf trokken ieder online meer dan een miljoen nieuwsvolgers.

De forse toename van de online nieuwsconsumptie is ook in andere landen opgemerkt.

Over de analyse

De analyses zijn gebaseerd op de meting van 37 Nederlandse online nieuwsmerken die zijn opgenomen in het Nederlands Online Bereik Onderzoek (NOBO).

Het NOBO-onderzoek wordt in opdracht van de Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) uitgevoerd door KANTAR. Het onderzoek is gebaseerd op een kwalitatief hoogwaardig panel met 4.200 leden. NOBO is sinds 2016 de standaard voor digitaal bereiksonderzoek. Het onderzoek rapporteert cross-device over het internetgedrag van personen en omvat alle digitale platformen.