Groenlinks dient motie in voor btw-nultarief op journalistieke producten

Tijdens het mediadebat van 26 mei jl. heeft Kamerlid Lisa Westerveld van GroenLinks een motie ingediend om de invoering van het btw-nultarief voor journalistieke producten te onderzoeken.

Tijdens het debat met Minister Slob (voor media) werd onder meer gesproken over de maatregelen die steun moeten bieden aan de journalistieke sector tijdens de coronacrisis. Uitgevers hebben te maken met sterk teruglopende reclame-inkomsten. Daar staat tegenover dat er nieuwe (digitale) abonnees worden gewonnen. Die kunnen het verlies aan inkomsten echter niet compenseren.

Verenigd Koninkrijk

Onlangs heeft de Britse regering versneld het nultarief voor digitale nieuwsmedia, magazines en boeken ingevoerd. Ook nieuwsmedia in het Verenigd Koninkrijk zitten in zwaar weer omdat de reclame-inkomsten hard zijn teruglopen tijdens de coronacrisis. De Britse nieuwsuitgevers zijn daarbij in zeer grote mate, tot wel 90 procent van de omzet, van advertentie-inkomsten afhankelijk.

Volgens de Britse regering vertegenwoordigt de maatregel een waarde van 810 miljoen pond over een periode van vijf jaar. News Media Association, die de belangen van uitgevers behartigt, noemt de btw-verlaging een effectief middel om de journalistiek te ondersteunen.

Daarnaast zet de Britse overheid de private nieuwsmedia substantieel meer in dan gewoonlijk om de Britse bevolking te informeren over maatregelen om corona te bestrijden.

News Media Europe

In Brussel heeft de News Media Europe, de Europese branchevereniging voor nieuwsmedia, Eurocommissaris voor Economie Paolo Gentiloni verzocht het btw-nultarief mogelijk te maken.

Overleg met OCW

NDP Nieuwsmedia is in overleg met het Ministerie van OCW over maatregelen die de sector kunnen helpen tijdens de coronacrisis. Een nultarief zou daarbij een goede maatregel zijn. Ook NDP Nieuwsmedia pleit voor het versterkt inzetten van de Nederlandse nieuwsmedia voor de overheidscommunicatie over coronamaatregelen.