Mediagebruik

Het internetgebruik in Nederland stijgt nog steeds

Internet en nieuwe devices zorgen voor veranderingen in het mediagebruik. Voor nieuwsmedia zijn er volop kansen.

Naast traditionele kanalen als print, tv en radio zijn er tal van mogelijkheden om Nederlanders over het nieuws te informeren. Bijvoorbeeld via nieuwssites, apps, alerts of online video.
Er komen regelmatig nieuwe mogelijkheden bij.

Mediagebruik: altijd en overal

Veel mediamomenten zijn verankerd in het leven van de Nederlanders: radio in de auto, de krant op de ontbijttafel en televisie in de avond. Op straat zijn er billboards en digitale schermen.

De hoeveelheid informatie die op consumenten afkomt, is enorm.

Internetgebruik stijgt

Het internetgebruik in Nederland stijgt nog steeds. 95 procent van de Nederlanders is online. Gemiddeld zijn Nederlanders ruim 15 uur per week op het net actief (bron: MSS 2015). Het internetgebruik zal nog verder stijgen.

Jonge kinderen, lager opgeleiden en senioren zijn bezig aan een inhaalslag. Door de opmars van mobiele devices hebben gebruikers overal toegang tot internet.

Cijfers internetgebruik en mediagedrag

Kengetallen over internetgebruik zijn te vinden in het Media Standard Survey 2015. Het onderzoek Media:Tijd geeft een compleet beeld van het mediagedrag in Nederland.

nieuws door de dag 2