Mediabestedingen

Herstel bruto reclamebestedingen

De totale bruto mediabestedingen in Nederland waren in 2022 3,5 procent hoger dan een jaar eerder. De groei is daarmee minder uitbundig dan in 2021 toen de bestedingen sterk herstelden van de coronacrisis. .

De groei van 4,4 procent bij televisiereclame lag boven het gemiddelde. Buitenreclame en bioscoop, mediumtypen die tijdens de pandemie hard door omzetdalingen werden geraakt, realiseerden een sterke groei. Printmedia als tijdschriften en folders hebben de bruto bestedingen fors zien dalen. Dagbladen vormen met een flinke groei in deze bruto bestedingen echter de uitzondering op de daling bij print.

Meten mediabestedingen

De mediabestedingen worden door Nielsen in bruto cijfers geregistreerd.

Bruto reclamebestedingen 2022

Bron: Nielsen

De bruto meting is gebaseerd op de tariefkaarten van de uitgevers. Kortingen en individuele prijsafspraken zijn buiten beschouwing gelaten.

Herstel dagbladreclame dankzij vertrouwde branches

De toplijst van branches die het meeste bij dagbladen besteden, laat een vertrouwd beeld zien. De filiaalbedrijven en de webshops zijn net als de voorgaande jaren belangrijke adverteerdersgroepen voor dagbladen. Ook de branches cultuur, sport, printmedia en fietsen zijn vaste waarden. Opvallend is de terugkeer van de forse bestedingen van de touroperators en de horecabranche.

reclamebestedingen nieuwssites

Bron: Nielsen

Reclamebestedingen online

Een andere bron voor reclamebestedingen, IAB Ad Spend Study, gepubliceerd door VIA, laat zien dat online reclame een sterke groei doormaakt.

In 2022 zijn de digitale advertentiebestedingen met 13 procent gegroeid. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,5 miljard euro aan digitale advertenties. Voor 2023 verwachten de onderzoekers een vergelijkbare groei. Die zal vooral zal komen van nieuwe advertentievormen als retail media, digital out of home (DOOH) en digital audio.
.