Doelgroepen

Gegevens van doelgroepen verzamelen

Adverteerders richten zich op specifieke doelgroepen. Daarom zijn in alle bereiksonderzoeken kenmerken van doelgroepen terug te vinden.

Veelgebruikte commerciële doelgroepen zijn in vrijwel alle mediaonderzoeken opgenomen. Denk aan een doelgroep als boodschappers. Of aan segmenten gebaseerd op variabelen als welstand, sociale klasse of Nielsen-gebieden.

Doelgroepen samenstellen

In NOM Print en Doelgroepmonitor (NPDM) zijn honderden variabelen beschikbaar om doelgroepen samen te stellen.
Van duizenden consumenten is bekend welke media zij gebruiken, maar ook welke auto’s zij bezitten en welk broodbeleg er op tafel staat.
Voor mediaplanners is NPDM een onuitputtelijke bron om zich te informeren over doelgroepen.

Onderzoek naar specifieke doelgroepen

Andere onderzoeken zijn opgezet om specifieke doelgroepen te beschrijven. Voor de arbeidsmarkt is er het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA). Hierin is zien hoe werknemers en werkzoekenden het best bereikt kunnen worden. Het onderzoek Decision Makers Survey (DMS) richt zich op decision makers en brengt het mediagedrag van zakelijke beslissers in kaart.

Ook aan de doelgroep jongeren is een apart onderzoek gewijd: de NOM Kids Monitor.