Bereik

Om reclamegeld efficiënt in te zetten, is bereiksonderzoek onmisbaar

Adverteerders besteden jaarlijks ruim € 4,6 miljard aan reclamecampagnes. Om die budgetten efficiënt in te zetten, zijn cijfers over bereik onmisbaar.

Wijze van inzien dagbladcontent 2015

Bij het plannen van adventertiecampagnes maken mediaprofessionals gebruik van bereikscijfers.

Het onderzoek naar mediaconsumptie in Nederland is professioneel georganiseerd. Bereiksonderzoek wordt collectief uitgevoerd en door alle marktpartijen geaccepteerd.

Onderzoek naar bereik van media

Uitgevers, adverteerders en mediabureaus ondersteunen verschillende instituten die mediaonderzoek uitvoeren. Die collectieve organisaties worden Joint Industry Committees (JIC’s) genoemd.

Onderzoeksorganisaties die bereiksonderzoek uitvoeren zijn:

  • Cijfers over kijken: SKO (Stichting Kijkonderzoek)
  • Cijfers over luisteren: NLO (Nationaal Luisteronderzoek)
  • Cijfers over lezen: NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia)

De internetexploitanten hebben zich verenigd in VINEX. Deze organisatie faciliteert via het onderzoek NOBO in goede bereikscijfers over internetgebruik.

Bereik van nieuwsmedia in 2016

combinatie van lezen van print en digitaal