Nieuw crossmediaal bereiksonderzoek speelt in op wensen nieuwsmedia

Vandaag hebben de organisaties voor bereiksonderzoek een tender uitgeschreven voor een nieuw mediabereiksonderzoek.

Dit onderzoek zal het ‘kijken’, ‘lezen’ en ‘beluisteren’ van media en reclame in zich verenigen. Het gaat om zowel online als offline mediagebruik

Gunstig voor nieuwsmedia

NDP Nieuwsmedia is al jaren een voorstander van een crossmediale aanpak. De nieuwsmedia zijn terug te vinden op uiteenlopende mediakanalen, waaronder tv, radio, dagbladen, magazines, apps en websites. In de nieuwe opzet zijn nieuwsmerken in staat om het netto bereik op al hun platforms te rapporteren. Het onderzoek speelt daarbij ook in op de sterke online profilering van de nieuwmerken.

De tender is tot stand gekomen in een samenwerking tussen Stichting Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM), Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO), Stichting KijkOnderzoek (SKO) en de Verenigde Internet Exploitanten (VINEX). Via deze organisaties zijn alle grote Nederlandse mediaorganisaties betrokken, alsmede de bond van adverteerders (BVA) en het Platform Media Adviesbureaus (PMA).

Nieuwe standaard

Het onderzoek moet leiden tot een nieuwe standaard voor bereiksmeting en moet voldoen aan een aantal uitgangspunten:

  1. Continu inzicht in het crossmediale bereik van media en reclame in uiteenlopende doelgroepen.
  2. Het onderzoek dient aan te sluiten op nieuwe reclamevormen zoals addressable advertising, programmatic, mobile en SVOD-media.
  3. De data over het kijken, lezen en luisteren moeten voldoen aan de geldende kwaliteitsstandaarden en de richtlijnen voor GDPR en E-privacy.
  4. Het combineren en verbinden van de bereiksonderzoek moet leiden tot waardevollere data tegen lagere kosten.

De betrokken partijen zullen voor het nieuwe bereiksonderzoek een nieuwe organisatie oprichten.

Eerste land ter wereld

Nederland is het eerste land ter wereld dat een tender start voor crossmediaal bereiksonderzoek. Onderzoekbureaus zijn inmiddels uitgenodigd om met voorstellen te komen. Bureaus hebben tot 16 juli a.s. de tijd om hun interesse tonen. Het doel is om in het najaar tot een keuze te komen.