NOM-onderzoek breidt uit met HAH-kranten

Vanaf januari 2017 zal het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) de printbereiksmeting uitbreiden met huis-aan-huis kranten.

Tot en met 2016 rapporteerde de onderzoeksorganisatie het bereik van landelijke dagbladen, regionale dagbladen en magazines.

Nieuwe onderzoeksopzet

NOM brengt vanaf 2017 twee producten op de markt: De NOM Print Monitor (NPM) met bereiksgegevens van landelijke media en combinaties van regionale dagbladen. Daarnaast lanceert het onderzoeksinstituut de NOM Regio Monitor (NRM) met bereiksgegevens van regionale dagbladen en HAH-kranten.

Beide onderzoeken worden voor analysemogelijkheden gekoppeld met de NOM Doelgroep Monitor (DGM).

Het vernieuwde onderzoek wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK. Voor deze nieuwe opzet zijn NOM en GfK een nieuwe samenwerking aangegaan.

Currency

NOM Print Monitor geldt al jaren als de currency voor printbereik van Nederlandse dagbladen en magazines. Daarnaast is in 2014 en 2016, onder auspiciën van NOM, de NOM HAH-kranten Monitor gepubliceerd.

Dit onderzoek naar bereik en leesgedrag van huis-aan-huiskranten is bekostigd door zes uitgevers: BDU Media, Boom Uitgevers, Concentra Media Nederland, Holland Media Combinatie, NDC Mediagroep en De Persgroep). Dit onderzoek is uitgevoerd door GfK.

Efficiency

De opname van HAH-kranten in het continu-onderzoek van HAH-kranten is voor alle deelnemers gunstig.

De HAH-kranten krijgen in de nieuwe opzet een continu-onderzoek dat samen met andere regiomerken wordt gerapporteerd. De reeds gemeten regionale dagbladen zullen op hun beurt profiteren van de forse steekproefomvang en de zorgvuldige regionale spreiding. Verder levert het onderzoek voor alle printmedia schaalvoordeel op.