ABN AMRO: ‘Digitalisering dagbladen versnelt’

ABN AMRO voorspelt betere tijden voor de uitgeefsector omdat uitgevers meer commerciële mogelijkheden zullen gaan benutten door digitaal uit te geven.

Dat concludeert de sector Technologie, Media en Telecom van ABN AMRO in een nieuw rapport.

Digitalisering van de uitgeverijsector is volgens ABN AMRO in een stroomversnelling gekomen.
Omdat veel consumenten een smartphone, een tablet, of een e-reader bezitten, lezen zij vaker digitale journalistiek. In 2015 steeg het aandeel volledig digitale krantenabonnementen naar ruim 13 procent.

Prijs doorslaggevend

Volgens Steven Peters, Sector Banker Technologie, Media en Telecom bij ABN AMRO, nemen dagbladuitgevers digitaal uitgeven serieuzer. ‘Uitgevers ontdekken prijs als middel om te groeien en verdere digitalisering te stimuleren. Bij landelijke dagbladen is het percentage digitale lezers dan ook sterk toegenomen.’

In het rapport noemt Peters NRC Handelsblad als voorbeeld: ‘Van 2014 op 2015 steeg het digitale NRC Handelsblad met circa 50 procent. De groei is geen toeval: NRC Handelsblad is momenteel de goedkoopste kwaliteitskrant. Een scherpere prijszetting is ook weer een sterke push factor richting de verdere digitalisering van de dagbladwereld.’

Positieve signalen voor de uitgeefsector

ABN AMRO ziet dat het na enkele moeizame jaren weer beter gaat in de uitgeefsector. ‘Voor het eerst sinds 2008 kwam de omzet in het eerste halfjaar van 2016 weer boven de nullijn. Hiermee lijkt een einde te komen aan een langdurige malaise,’ stelt Peters.

Uitgevers van printproducten zijn in de afgelopen acht jaar samen zo’n 30 procent van hun omzet kwijtgeraakt.
De omzet op de boekenmarkt steeg in 2015 voor het eerst in zeven jaar. Ook dagbladen en tijdschriften lijken nu de zwaarste jaren de rug te hebben.

Actielijst voor digitaal uitgeven

ABN AMRO sluit het rapport af met zes aanbevelingen om succesvoller digitaal uit te geven:

  1. Ontbundel content van dagbladen.
  2. Bied flexibelere abonnementen aan.
  3. Anticipeer op toetreding van nieuwe grote partijen, zoals Amazon.
  4. Reken lagere prijzen rekenen voor kranten bij opheffen printuitgaves.
  5. Verbeter toegang tot archieven.
  6. Lobby voor toepassing van het verlaagde btw-tarief op digitale uitgaves.